söndag, juni 20, 2004

GP öppnar musikshop

Teddybears Sthlms senaste för 18 kr på gp.se. Köp en låt på GPs online musikshop. Sajten har utvecklats tillsammans med InProdicon.

Inspiration inför nästa steg för Marknadsplatsen?

Just nu pågår ett tanke- och planeringsarbete för hur vi skall utveckla Citygate:s Marknadsplatskoncept. Som vi redan har konstaterat i denna spalt (se nedan) är Marknadsplatser ett sorts obligatorium på amerikanska dagstidningssajter numera. Ett intressant och inspirerande exempel är SFGate.com - San Fransisco Chronicles webbsajt. Redan i startsidans högespalt låter sajten besökarna välja kategori från en drop-down meny (även sök inom jobb och motor är praktiskt upplagda i drop-down-menyer i samma spalt).
Speciellt intressant är Online Sale SFGates nya erbjudande till nätannonsörer. Se det som dagspressens svar På Google:s framgångsrika AdText. För 199 dollar kan annonsören köpa 7 dagars exponering strax intill artiklar på SF-Gate. Det handlar om en utvecklad form av annonsmärkta textlänkar. Annonsen bokas och betalas online. Marknadsplatsens "ständiga närvaro" skulle kunna erbjuda en sådan här premiumplacering.

söndag, juni 13, 2004

Svaret på frågan varför morgontidningar finns på nätet?

Varför finns morgontidningar på nätet? Vad förväntas av dom som sitter bakom skärmarna på en redaktionen och skapar "innehåll". Tidningars framgång mäts i upplagesiffror. Sajters framgång mäts i antalet besök, sidexponeringar och unika webbläsare. I Sverige har tidningsutgivare genom TU och onlineorganisationen BITOS genom Kommittén för Internetannonsering KIA enats om en leverantör och en standard för trafikmätningar. Klicka t.ex. på +/-rubriken på spalten för antalet besök på indexlistan på www.kiaindex.se och se att Corren.se hade störst ökning i landet på antalet besök under maj månad. Skälet: Enligt Anna Lindberg på Corren var intresset stort för en omfattande brand i Linköping. På nätet blir morgontidningar som kvällstidningar. Händer det något stort kommer publiken, lösnummersköpare och sajtbesökare.

lördag, juni 05, 2004

NT.se och VK.se lanserar bokning via Lokus för privatkunder

I dagarna lanserade NT och VK bokning på Lokus för privatkunder för motor och prylannonser. Nu finns alltså direktbokade bilder på Lokus och i morgontidningar. Många tidningar står i tur att lansera samma bokning via Lokus.

Tillbaka till inspirationskällan - Marknadsplatser på amerikanska morgontidningssajter

När vi funderar på hur vi inom Citygate-nätverket ska utveckla Marknadsplatsen kan man söka sig över Atlanten för inspiration:'
- www.latimes.com och deras MarketPlace. Om det finns ett orginal så är det väl detta. Hjärtat i Marknadsplatsen för fram annonserna mer markant än vad vi gör i Sverige.
- www.ocregister.com är en annan tidning i Kalifornienområdet som erbjuder en Marknadsplats. Under rubriken Interaktiva annonser finns en variant.
- www.courierpress.com är ytterligare ett exempel på en komplett annonsplats.
- Ytterligare exempel: 1, 2, 3 och många fler.
Ge gärna fler exempel genom att kommentera. Vilken är din favorit. Hittar du några bra idéer som du tycker vi skall ta hit? Kommentera!