söndag, maj 15, 2005

Den långa svansen på lokaltidningssajter?

Vad har Amazon.com, Apple iTunes, Google och EBay gemensamt? Enligt journalisten Chris Anderson, chefredaktör på wired.com är det den "långa svansen" ("the long tail"). Anderson menar att det pågår ett skifte från massmarknad till nischmarknader genom att e-handel möjliggör och gör lönsamt sådant som tidigare innebar olönsamma transaktioner. Ta t.ex. böcker - på Amazon.com kommer en tredjedel av bokförsäljningen från titlar som ligger utanför topplistan på de 130 000 (!) mest populära titlarna. Effekten finns på på många webbplatser och resulterar, enligt Anderson, i:
  • ökad total efterfrågan eftersom konsumenter kan undersöka tillgång inom nischer.
  • tendensen till en medie- och underhållningsindustri dominerad av hittar och topplistor dämpas.
  • allt görs tillgängligt och publiken väljer - innehållsleverantörer får möjlighet att vara mindre diskriminerande.
  • att det finns behov av bättre mekanismer för att hitta innehåll - t.ex. rekommendationer från andra konsumenter som är intresserade av samma varor (s.k. "collaborative filtering" som t.ex. "kunder som har köpt detta har också köpt...").

"En lång svans utan filter är bara störningar", menar Anderson. "Du behöver inte bara variation, men däremot information om variation". Den långa svansen skapar förhoppningar!

Inga kommentarer: