lördag, oktober 08, 2005

Blogg som konkurrensmedel?

Ytligheter är en blogg om mode och shopping som startades av Eleonore Nygård i maj i år. I gårdagens Metro fanns en artikel om Eleonore där jag kunde läsa att Eleonore bor i Halmstad och att hon tills nyligen arbetade på kärnkraftverket Ringhals. Bloggen startade efter att Eleonore hade läst en artikel i tidningen elinstallatören (!).
När en kollega till mig igår berättade att Ytligheter är en av hennes favoritbloggar så känner jag att det bränner till. Min kollega läser hellre Eleonores blogg än etablerade tidningars krönikörer inom mode. Här har vi ett exempel på en företeelse som dagspressen borde ta på allvar. Jag tänker på det faktum att medborgare nu kan bli publicister och få en publik utan några som helst kostnader eller resurskrav i tid och utrustning. Bloggen Ytligheter hade 1400 unika besökare bara tre månader efter starten. Och det som behövdes för att starta bloggen var bara en dator och en Internetuppkoppling. Eleonore bloggar dessutom via modem enligt Metro!
Nu har Eleonore blivit anställd av Lokalmedia.nu som driver flera gratistidningar (och gratissajter) på landsbygden i Småland. Jag har tidigare skrivit om detta företag på Nuheter. Lokalmedia driver bland annat finnveden.nu på webben och i tryck. Lokalmedia är en konkurrent till den etablerade prenumererade morgontidningen Jönköpings-Posten. En koncern som väljer att inte publicera sig på Internet (se sajten så förstår ni vad jag menar).
För någon månad sedan köpte Bonniers bloggen Manolo som är "en stilguide för män". Manolo har startats av två herrar varav den ena har jobbat på sydsvenskan.se.
Förstår ni poängen? Eleonore blev anställd som "projektledare" på Lokalmedia. Det blir en projektledare med värdeful erfarenhet och kanske t.o.m. auktoritet. Finns det fler bloggare som kan vara potentiella talanger att anställa på era medieföretag? Här är några ställen ni kajn leta på:

Inga kommentarer: