onsdag, mars 30, 2005

The ten most important trends for 2005

WAN har startat en webblogg som verkar riktigt bra. Fick ett mail där dom klatschigt punktar upp trender.

The ten most important trends for 2005 taken from the Editors Weblog at
www.editorsweblog.org are:
- Newspaper vs. Viewspaper: the compact revolution
- From blogs to participatory journalism
- The watchdog challenge: who fact-checks whom?
- How amateur photos are transforming photojournalism
- Search is king: RSS feeds and online aggregators
- Convergence is back on the agenda
- Free or paid-for, targeting young readers
- Evolving business models in print
- Evolving business models online
- Looking to 2010: the interactive « daily me ».

WAN har också låtit publicera en bok om redaktionella trender. Om man ändå hade mer tid.

Amerika upptäcker djuplänkning av annonser

Eniro, Allaannonser.se och Annonsguiden.nu gör det. Djuplänkar till annonser. Nu prövar även amerikanska entreprenörer tekniken. Ett exempel är Oodle.com som också finns i lokala versioner i t.ex. Chicago, Dallas och Philadelphia. Sajten startades nyligen av grundaren till sökmotorn Excite.com som tyckte att möjligheterna för annonsörer har förbättrats och nu är det dags att öppna möjligheterna för de som söker och köper. Tanken är att Ooodle skall tjäna pengar på lokala sponsrade söklänkar- Dom kan också tänka sig att dela intäkter med säljsajter. En annan ny aktör, Indeed.com som lanserades för några dagar sedan, djuplänkar till amerikanska platsannonser.

tisdag, mars 29, 2005

Vi halkar efter när det gäller mobila tjänster

Det sägs att vi halkar efter i landet när det gäller mobila tjänster. Experter som Stelacon uttalar sig i intervjuer och menar att andra marknader har kommit i fatt, passerat och ryckt ifrån. Regeringen, mobiloperatörerna och, en av Stelacons stora uppdragsgivare, Post och Tele-styrelsen - PTS, får alla en släng av skulden. Ett av skälen till att vi har halkat efter, tror jag, är den stora andelen prepaid-abonnemang bland mobilanvändarna (I Finland bara några få procent - i Sverige över 50%). Ett annat skäl är att ett försiktigt Telia, som är största aktören, hellre tycks investera i Turkiet än att riskera affärsutveckling med andra aktörer än sig själv inom mobila tjänster på hemmaplan. Ett tredje skäl är nog att lurarna fortfarande är alldeles för komplicerade att använda för avancerade tjänster.

Format för faksimilutgivning av dagstidningar

Några dgitala utgåveformat d.v.s. på format för tidningar på nätet i faksimilupplaga:
  • Zinio är en oberoende plug-in för faksimil-läsning.
  • En lokal blaska i Missouri i Roger Fidlers emPRINT-format. Roger Fidler har hållt fast vid visionen längre än de flesta.

På forsknings- och uppfinnarfronten:

  • Diginews är ett europeiskt forsknings- och utvecklingsprojekt kring digital distribution och konsumtion av framtidens tidning. Här finns även en länksamling på temat.
  • Polymervision hoppas man bli leverantör. Se deras visionen hur en tidning kan dras ut ur en mobiltelefon.

Tack bland annat till Svenåke Boström för tipsen.

torsdag, mars 24, 2005

Debatt: Om sälj- och sökkostnad hos Torstensson

Henrik Torstensson har på sin blogg ett intressant och ambitiöst längre inlägg "Att funder på över påsk" med många relevanta länkar. Han berör aktuella frågor, direkt och indirekt, kring djuplänkning och annonsering. Det hela sker på ett akademiskt nästan filosofiskt sätt. Tidningarna verkar finnas i motståndarlägret i författarens perspektiv. Ett exempel : "....eftertextsajter för köp&sälj, jobb och hus (som tidningarna dock varit ganska bra på att kontrollera i Sverige)". Kommentera!

Inspiration från Newspapers 05

I tisdags avslutades amerikanska tidningsutgivarnas jättekonferens och mässa Newspapers 05. För oss som har fokus på rubrikannonsmarknaderna har jag snappat upp följande (via nätet eftersom jag inte var på plats i Dallas):
- ajc.com/shopping kompletterar söktjänster för jobb, motor, bostad och prylar med shopping med länkar direkt till lokal e-handel och lokala butiker - liknar shoplocal.com
- Leverantörer som fick uppmärksamhet på mässan var AdPay, CityXPress, AdMission och HarvestINFO (som har levererat lösningen för ajc.com ovan).

onsdag, mars 23, 2005

Klaffa - ett verktyg för att få färre att välja bland

Göteborgsposten, Sydsvenskan och Citygate har tillsammans utvecklat ett rekryteringsverktyg som har fått namnet Klaffa. Att platsannonsera i dagspressens tidningar och nättjänster resulterar i många ansökningar. Verktyget Klaffa stödjer rekryteraren i utmaningen att välja rätt kandidater bland ansökningarna utifrån en funktionell kompetensanalys som bygger på ett frågebatteri. Vi använder inte CVs. Läs mer på t.ex. sydsvenskan.se/jobb.

Ring med ögonen

För några år sedan försökte entreprenörer trycka bar codes i tidningsannonser för att via mobiltelefoner kopplade till bar-code-scanners skapa nya möjligheter till informationsöverföring till konsumenter. Som i många andra fall var idén troligen inte fel - men den förverkligades antagligen för tidigt. I Japan används kameratelefoner nu på liknande sätt. Japanska Amazon erbjuder en tjänst där man kan ta en bild av bar coden på en bok med kameramobilen, skicka bilden till Amazons server och sedan få Amazons pris tillbaka i luren. I USA har systemet QR (Quick Responce) utvecklats med koder som kan scannas av kameratelefoner. Systemet används på affischer och CD-boxar precis på det sätt som entreprenörerna i Sverige för några år sedan tänkte. I näst senaste numret av The Economist finns bilagan Technology Quarterly (som tycks vara tillgänglig kostnadsfritt på nätet) med en artikel i ämnet. Jag rekommenderar The Economist och deras Technology Quarterly. Utmärkt saklig journalistik utan brus.

tisdag, mars 22, 2005

Största tidningen i Ungern på nätet

Fick ett samtal från en exjobbare på svenska handelskammaren i Ungern som tipsade om Népszabadság som är Ungerns största dagstidning på nätet. Inga rubrikanonstjänster och en fiskpinne som ensam bannerposition. Tidningen tycks ingå i schweiziska tidningsgruppen Ringier. Kan vi i Sverige göra något för vännerna österut.

Historia, science fiction, sanning och fiktion

Ta del av historia och science fiction för nätaffärer i Amerika. En elegant presenterad soppa av fakta fram till 2005 och spekulation därefter. Kryddad med 1984, Big Brother, Fortune etc.

måndag, mars 21, 2005

Innovation att låna - världen över

  • Amerikanska Google News har nu bevakningsfunktion.
  • Engelska Zopa - "den första börsen för lån och utlåning"
  • Tyska Die Borger - "varför köpa när man kan låna"
  • Tyska Kijiji med lokala gratis privatannonser (nytt koncept av Ebay på flera ställen i Tyskland)

lördag, mars 19, 2005

Följ Nexpo och Classifieds 05 via IFRA moblogg

www.ifra-nt.com/nexpo har IFRA, i mobloggform, lovat att intensivbevaka amerikanska tidningsutgivarnas konferens och mässa NEXPO 05 i Dallas, USA från 19-22 mars.

Föräljningsassistent Hanna Immonen, VD Marko Filenius och Branschchef Jan Laurén på Arena Partners i Finland gläds över framgångarna på Arena Forum den 15 mars i Vasa. Arena Forum samlade ett 50-tal VDar och nya mediearbetare i finsk lokalpress. Ett av temana på konferensen var moblogging.

Reseguiden.se stärker banden på resa

Eftertext eller Internet först

Istället för eftertext menar många att vi borde tänka Internet först. En bra sådan story, baserad på en presentation, är "Goodbye Classifieds, Hello Community" på en blogg författad av en tidningsman på en tidning i Kalifornien. Författaren har en rad poänger som kan ge en del hintar av åt vilket håll tjänster som Craigslist, Blocket, Koll och Lokus kan utvecklas åt. På tidningen praktiserar författaren genom att själv skapa en lokal nättjänst och community för annonser. Annonserna är gratis.

Istället för tidning eller tidningen istället

På senare tid har två lokaltidningar börjat erbjuda en elektronisk version av tidningen på nätet - en s.k. digital utgåva.
Det ena fallet är Norrköpings Tidningar som idag den 18 mars erbjuder en elektronisk version av tidningen. Varför just idag? Skälet är att prenumeranterna inte fick sin tidning i brevlådorna på grund av problem med styrsystemet i tryckeriet. Tryckeriet byggs för övrigt just nu om inför NTs övergång till tabloidformat i april.
I det andra fallet väljer Ingress media att publicera sina fem lokaltidningar i Västmanland på nätet i form av digitala editioner och väljer att därmed avstå från dedikerad nyhetsförmedling på webben.

tisdag, mars 15, 2005


Min första bild på Nuheter.

Lokus bokning - Självservice som tillväxtfaktor

Allt fler tidningssajter med Lokus erbjuder konsumenter direktbokning av annons för tidning och Internet. Klicka på länken "Annonsera i tidningen och på Lokus" längst ned på sidan www.lokus.se och välj ett exempel. Senaste sajter att lansera och som promotar bokningen tydligt är Gävletidningarna Arbetarbladet och Gefle Dagblad, och UNT. Konsumenten kan välja att använda bild i tidningen och flera bilder och längre text på nätet. Man får en länk att aktivera om man vill ta bort annonsen från nätet efter att objektet är sålt. Vi på Citygate jobbar tilsammans med våra partners intensivt på att vidareutveckla bokningen. En av våra partners är www.wallit.se som står för betalningsmelanismerna.

måndag, mars 14, 2005

Idag kom den - "The State of the News Media 2005"

Idag gavs en komplett lägesrapport om nyhetsmedier i USA ut på www.stateofthemedia.org. En liknande rapport för 2004 kom ut vid samma tid förra året. Bakom rapporten står forskare på Colombia University som ger ut sajten www.journalism.org. Tack Jonas Gruvö, Webbchef på sydsvenskan.se, för tipset.

söndag, mars 13, 2005

En tung föreläsning tillgänglig för alla

På den här länken kan man ta del av ett komplett seminarium om dagspressens framtid med PowerPoints, ljud och frågor ställda via mail. Seminariet riktar sig till insidan av redaktioner på dagstidningar. Det tar någon timma att lyssna igenom - men det kan det vara värt. Vad är budskapet? Kortfattat hävdar en föredragshållare att dagspressen försvinner 2040 och andra påpekar att dagspress måste börja kommunicera och interagera med läsarna med moderna verktyg.
Värd för arrangemanget är amerikanska pressinstitutet och deras "Media Center". En bra sajt med många seriösa föreläsningar varav flera med video.

lördag, mars 05, 2005

"Talande huvud" på tidningssajten

Delawareonline.com har man tv-ankare i regelbundna webcasts för senaste nytt. Tack IFRA Nordic för tipset.

Lyssna på en webbsajt

Går det att lyssna på en webbsajt? Ja det gör det - t.ex. på Funkanu.se. Och då menar jag inte webbradio. Röstsyntesen fungerar riktigt bra men överträffar självklart inte en vanlig människas mjukare röst.