lördag, december 17, 2005

Lyssna

Det här måste ni höra! En intressant podsändning från IT conversations. Inslaget ger perspektiv på hysterin som råder kring medborgarjournalistik i branschmedier världen över.

Bjud på prylar i butik, i tryck och på nätet

På flera håll på Internet syns allt mer lokal e-handel. Vägledande reklammedier som Eniro har varit inriktade på företag och katalogtjänster. Nu talas det om allt mer fokus på företagens produkter i katalog- och listtjänster. Under hösten har Walmart och Circuit City i USA haft stora framgångar i julhandeln - på nätet! Enligt The Economist blir det allt vanligare att man kan hämta ut prylar som man har köpt på en sajt lokalt i butik inom ett visst antal timmar efter köp. I USA svarar tidningarna med tjänster som Shop Local från gruppen Knight-Ridder. Sydsvenskan har under en vecka i höst testat ett auktionskoncept under varumärket Bjudnu.se från det kanadensiska företaget CityXpress. Gav ett bra resultat för har jag förstått. De utauktionerade prylarna, allt från trädgårdsprylar till bilar, fanns i bilaga i tidningen och man bjöd på nätet.

söndag, december 11, 2005

Kuriren - bara på nätet

Sedan 1999 har de som bor i Hällekis en egen tidning - Hällekis-Kuriren som bara finns på nätet. I Hällekis läser man annars Nya Lidköpings-Tidningen. Men Hällekis är inte tillräckligt stort för att ha egna sidor i tidningen. Är det då en nisch skapas för en ny aktör för ett superlokalt medie bara på webben? Svaret tror jag är nej. På sajten kan man läsa att "uppdatering sker vanligtvis 2 - 3 gånger i veckan, vid storhelger och semestertider kan uppdatering ske med längre tidsintervaller". Sajten drivs "ideellt". Men även om webbtidningen inte har stora ambitioner så innehåller den moderniteter som blogg, bildmaterial från läsare, prylmarknad, jobbannonser, insändare, vintips och dagens ros.

Från Ericsson till Nokia och från vision till verklighet

Jag spolar tillbaka. För 5 år sedan var jag managementkonsult på telekombolaget Ericsson och bjöd in ett antal tidningsdirektör till Ericssons dåvarande 3G-labb. Där kunde vi visa videos och attrapper med spekulationer om en (för Ericsson) underbar framtid med bredband i luften.
Vi spolar fram igen. Fem år senare har jag förmånen att besöka Nokias huvudkontor utanför Helsingfors. Nu är allt som Ericsson talade om verkligt. Ingen video behövs och alla apparater vi såg finns att köpa i butik i Helsingfors och i Stockholm. Vad såg vi? Lurar i alla former och färger - t.ex. i läder. Lurar för att lyssna på musik, ta bilder, filma, se webbsajter med större skärm och göra videosamtal. Lurar integrerade i bilen. Lurar att använda som walkie-talkie. En stor mängd modeller med olika funktionalitet. Ganska förvirrande faktiskt. Kan man inte få en apparat med all funktionalitet frågade vi Nokias representant. Svaret: "Vårt mål är att skapa lönsamma segment i flera marknader". Bredband i nät och lurar fungerar alltså fem år senare. Men vi kan konstatera att det återstår för att konsumenterna att till sig möjligheterna och skapa affärer.