söndag, juni 17, 2007

Washington Post lanserar....

....Local Explorer. Projektet hade redan startat när vi besökte Rob Curley i Washington i januari i år. Nu är en tidig version äntligen lanserad. Vad handlar det om? Jo:
"Moving to the Washington, D.C., area, or just interested in different Washington, Maryland and Virginia communities? Try Local Explorer.
Use the search box above or the links at right to map information on recent area home sales, crime incidents and schools. You can also map grocery and drug stores, restaurants, bars, hospitals, movie theaters and more.
Local Explorer is more than just a map, however. It also has facts and figures, local news, classifieds and upcoming events that will help take you further inside area communities. "

Personligt bredband och tre skärmar

Faktorer i Ericssons framtidsvision:
  • Tre skärmar: Bärbar dator, mobilen och hdtv
  • TV på alla tre skärmar - 2011 står tv för 60% av trafiken i IP-nät
  • Liksom ingen talar om hur många sajter man kommer åt, kommer ingen att veta hur många tv-kanaler man kan se.
  • Familjebredband (fast) och personligt bredband (mobilt)
  • När konsumenter skapar material måste bredband garanteras åt båda håll. Fiber gäller så långt som möjligt för familjebredband.
  • För det personliga bredbandet: År 2011 kommer 600 miljoner att surfa med turbo 3G (HSPA med över 2 MBit/s) och 30 miljoner med Wimax.
  • Ingen konvergens på prylsidan - specialiserade apparater

Mäklarvärlden

Några TidBits om mäklarvärlden:

  • Svensken lägger i genomsnitt 29 % av sin disponibla inkomst på boendet.
  • 2005 omsatte mäklarbranschen 6,1 miljarder kronor (att jämföra med 2002: 3,6 miljarder, 2003: 4,3 miljarder, 2004: 5,1 miljarder kronor). Omsättningen i mäklarbranschen har alltså nästan fördubblats sedan 2002.
  • Antalet mäklare är för närvarande runt 5 800, en ökning med drygt 1 000 sedan 2003. 70% av mäklarna finns i storstadsregionerna och 40% i Stockholm. Fastighetsmäklarkåren består av 63 % män och 37 % kvinnor. Hösten 2006 fanns 2110 kvinnor och 3685 män registrerade hos Fastighetsmäklarnämnden.
  • Anatlet mäklare för villaförsäljning i Lokus-län enligt FMV (med antal sålda villaobjekt 2006 i parantes):
    - Dalarna 92 (26)
    - Västernorrland 73 (25)
    - Norbotten 47 (25)
    - Västmanland 99 (22)
    - Jämtland 34 (22)
    - Örebro län 98 (21)
    - Gävleborg 98 (21)
    - Västerbotten 83 (20)
    - Gotland 22 (19)
    - Södermanland 122 (17)
    - Östergötland 122 (15)
    - Halland 150 (14)
    - Uppsala län 214 (8)
    Att jämföra med Stockholms län 2118 (5). Medelpriset utanför storstäderna ligger på mellan 800 000 kr och 1 000 000 kr. I några län ligger priset över 1 000 000 kr: Örebro län, Västmanland, Östergötland, Södermanland. Över 1,5 milj kr i snittpris har vi i Halland och på Gotland förutom i storstadsregionerna. Snittpriset i Stockholms län är 3,11 miljoner kr.
  • Bostadsrätterna har en egen tabell liksom ovan. Värt att notera är att Stockholm, Göteborg, Uppsala, Halland och Jämtland (Åre?) dominerar i medelpris. I de flesta län är medelpriset under 500 000 kr. I Stockholms län ligger medelpriset på 1,7 miljoner kr.
  • 2006 gjordes drygt 10 000 villaaffärer. 85% av alla villaöverlåtelser i landet sker med hjälp av fastighetsmäklare (enligt undersökning av Värderingsdata på uppdrag av Mäklarsamfundet). 2001 var andelen 77,2%. I Jämtlands län sker endast 49 % av villaöverlåtelserna med hjälp av fastighetsmäklare.
  • Enligt Mäklarsamfundets statistik medför fastighetsmäklarnas medverkan i försäljningen ett högre pris - i genomsnitt 18 procent mer än för dem som själva säljer sin bostad utan inblandning av fastighetsmäklare. Ett argument för att sälja via mäklare är att mäklararvodet är avdragsgillt i deklarationen.
  • 4,7% av mäklarna blev anmälda till Fastighetmäklarsnämnden 2005 (260 st). Av dem blev 47 fällda (0,86%).
  • Enligt Fastighetsmäklarlagen får mäklaren inte ägna sig åt annan verksamhet. I höst sker en lagändring om öppnar möjligheten att diversifiera verksamheten för mäklare. Detta leder till att bolåneinstitut knyter sig närmare mäklarbranschen som t.ex. SBAB och Remax och Nordea-Svensk Fastighetsförmedling.
  • Omdebatterade teman i mäklarbranschen är
    - Budgivning. Oetiska mäklare sätter underpriser för att sätta snurr på budgivningen. Svårt ämne eftersom de flesta mäklarna nog inser att lockpriser är nödvändiga för att öka intresset. Lockpriser är ett brott mot Marknadsföringslagen eftersom de är vilseledande. Fel spekulanter lockas till visningar och riskerar att förköpa sig.
    - Fejkade budgivningar lär ha blivit vanligare på grund av budgivning på nätet. En öppen budgivning föreslås av flera aktörer. Den bygger på spekulanternas samtycke. När en affär är klar får köparen en lista på spekulanterna och deras bud.

Källor: Mäklarsamfundets senaste rapport (2006) och Privata Affärer. Se även DI.

fredag, juni 15, 2007

TidBits

  • Telnor har startat en tjänst för premium mobiltjänster utan startavgifter och månadsavgifter. Startar du en premie-SMS tjänst får du behålla 66,6% efter moms. Tjänsten liknar andra som t.ex. den här.
  • Sedan några veckor listas inte annonspaketet TidningsNätet (som Citygate nyligen sålde tillsammans med bolaget Internetsäljarna till Land & Rike och Stormarknadspress) på KIA-listan. Det käns tråkgt att inte kunna hålla koll på trafiktillväxten. Orsaken är att cookie-mätningarna måste anpassas. Faktum var att TidningsNätet har haft större tillväxt än de flesta andra nätverk de senaste åren.
  • I övrigt på KIA-listan för förra veckan:
    - VLT stiger som en raket och går förbi NA. Jag gissar att den intensifierade nyhetsbevakningen är huvudskälet. Jag vet också att deras span-tv har ovanligt mycket klippvisningar.
    - Flera sajter som har slutat att använda sökordsoptimerade arkivsidor sjunker i antalet mätta webbläsare (t.ex. UNT och DD).
    - NT har en ny sajt sedan någon månad. Trafiken sjönk först men har nu återhämtat sig något. Användarna lär tycka att sajten har blivit för tung. NT har ovanligt hög sidfrekvens med 5 visade sidor per besök. Snittet ligger på 3 i TidningNätet. NSD har faktiskt 6. Några har 4 som HD och VK.
    - Allmänt gäller lågsäsong för nätet just nu. De flesta sajter går ned kraftigt i trafik. Inte så konstigt. Det har ju varit högsommar redan i juni. Några som har ökat är Golf.se, Alltomstockholm.se, Nattstad.se, vlt.se (!), PCforalla.se, Snuttis.se, Piteå-tidningen, Nightlife.se, Marathon.se,
  • NA driver tre spännande lokala projekt i flera kanaler:
    - Stoppa Snurren - en dokusåpa om vardagsstress. Det som gör folk mest stressade är jobbet och ekonomin.
    - I Inspark kan man följa ÖSK i Allsvenskan. Här finns webb-tv inslag från matcher och noggrann uppföljning av alla aspekter av lagets framfart.
    - Ung 07 med ungdomsenkäter om bland annat stil, könsroller och framtiden.
  • Vi har högsäsongen för stundentbaler precis bakom oss. Tidningssajter hänger på: NT har massor av bildspel med omröstning och Corren säljer en DVD med bal-material.

tisdag, juni 12, 2007

Googles karta

Igår lanserades Google maps under google.se. Jag var på ett event vid Stureplan under kvällen där Google lanserade produkten inför en skara kunder och kolleger. Google har redan haft Sverige på sina kartor en tid. Det nya är att kartor fungerar om sökportal och annonsplats.
Läs mer om lanseringen och konkurenterna hos emerge eller almänt om Google maps på Googlemapsmania. Efter någon minuts förvirring föranledd av frågan varför inte Google maps är ett menyval på Google.se så kunde Nordenchefen konstatera att produkten först måste gå igenom beta-fasen.

Några iaktagelser:
  • På Google maps kan jag göra sådant som Eniro och Hitta har fixat sedan många år med hjälp av interaktiva kartor som att hitta en plats, söka företag och hämta vägbeskrivning. Här är en av två lokala pizzerier på Essingen. Varför är den på Essingetorget inte med, frågar jag mig? Min gissning: Eniro har inte lyckats sälja nätet till torgets pizzeria. Google maps visar nämligen Eniros företagsannonsörer ("If you can't beat them - join them").
  • Hos Google kan man söka hotell via karta. På eventet vid Stureplan fick vi se en demo av en s.k. "maplet" - en liten programmodul - från Bookings.com som gör det möjligt att visa enbart hotell med lediga rum. Funktionen skall släppas "i framtiden".
  • Exempel på tredjepartsapplikationer:
    - Joggkartan på Jogg.se. Här hittar jag en lagom lång joggingrunda över Essingeöarna.
    - En turistkarta på Sverigepromotionsajten Visit Sweden.
    - Promenadförslag i Näsby Park.
    - Google Sverige samarbetar med SHR - Sveriges Hotell- och Restaurangsföretag. Alltså markeras hotell och restauranger. Ivarejfall de som är med i SHR. Google samarbetar även med Samtrafiken.
  • Google maps finns även för mobilen sas det från podiet så jag prövade att ladda ned kartapplikationen (en Java-applikation) från google.se/gmm . Mjukvaran kände igen min Sony Ericsson M600i och laddade ned programmet. Efter lite problem, av god-dag-yxskaftkaraktär, kunde jag konstatera att applikationen inte fungerar helt intuitivt. Användargrännsittet är inte optimerat. Det verkade fungera bättre på en Nokia som demades från podiet. Än så länge fungerar Eniros och Hittas kartor i mobilen bättre tycker jag.
  • Vilka unika funktioner erbjuder Google maps jämfört med sina svenska konkurrenter:
    - Inom kort lanserar Google en svensk variant av Local Business Centre - en fast placering med presentation av annonsörer. Kostar ingenting, vad jag kan se.
    - Google erbjuder personifieringsmöjligheter. På den här sidan har jag t.ex. gjort en karta av med en brygga i blått. Bryggan borde jag egentligen bada från en sån här underbar sommarmorgon istället för att sitta här och knacka.
    - Till skillnad från de nationella aktörerna satsar Google på web 2.0-funktioner. Det visar exemplen ovan. För detta ändamål erbjuder Google ett API. Här blir det tungt för nordiska aktörer att komma ifatt den amerikanska jätten. Vi får hoppas på Microsoft och Yahoo. Konkurrens är ju bra.
Jag hörde förresten i vimlet att ett av huvudskälen till att Hitta tidvis passerar Eniro i antalet unika webbläsare (ivarjefall vissa veckor på senare tid) är att Hemnet erbjuder objektsvisning på Hittas kartor. Självklart kan Google användas för samma syfte - t.ex. så här.

För något år sedan lanserades Google Local på hemmamarknaden. Google Local hade två sökfält - ungefär som Eniro, Hitta och Local.com har - d.v.s. "Vad?" och "Var?". Det har Google slutat med. Istället pekar http://local.google.com på Google maps.

fredag, juni 08, 2007

Sälj på elitnivå

Svensk Internetrekrytering är framgångsrika med jobbssajter över Europa. Hur gör dom? Svar: Tävlingsinriktning. Enligt DI: "ungefär hälften av de anställda (=säljare - min kommentar) har varit eller är elitidrottare". VDn Nicklas Eriksson är f.d. elitbasketspelare och grundaren spelar fotboll i division 2.

torsdag, juni 07, 2007

Annonsomsättningen i amerikansk dagspress första kvartalet

Nyligen släppte NAA - d.v.s. motsvarigheten till TU i USA - annonsstatistik för dagspressen för årets första kvartal. Center for Media Research sammanfattar resultatet här. Sammanfattningsvis:
  • Annonsering på dagspressens webbsajter ökade med 22,3% (jämfört med samma kvartal förra året) till 750 miljoner $. Annonseringen på dagspressens webbsajter motsvarade 7,1% av den totala annonseringen jämfört med 5,5% samma period förra året.
  • Totalt omsatte mediehusen med dagspress som huvudsyssla 10,6 miljarder $ första kvartalet vilket är 4,8% lägre än samma period förra året. Printdelen är alltså 9,8 miljarder dollar vilket är 6,4% lägre än samma period förra året. Rubrikannonser i print föll 13,2%, detaljhandel i print föll 2,2% och riksannonser i print föll 2,8%. Inom rubrikannonser i print föll mäklarannonseringen 14,2%, platsannonsering föll 14,3%, motor föll 20,1% och all övrig rubrikannonsering föll 0,5%.
Min tolkning är att handlare och mäklare överger print. Plats går ner eftersom USA till skillnad från Europa har sämre konjunktur. På övriga marknader tappar dagspressen - men i mindre takt. Mediehusen jobbar hårt med att utveckla webben kommersiellt och tycks nu lyckas med detta. Den långa resan tillbaka från en mental svacka har startat.

onsdag, juni 06, 2007

Tidbits

  • Allthingsdigital.com arrangerar just nu konferensen D5 i Kalifornien. Här finns en del intressanta videoinslag med bland annat Jobs och Gates (samtidigt), Shmidt (Google) och Chen/Hurley (Youtube).
  • Följ WANs jättekonferens i Sydafrika här. Nästa år blir det i Göteborg med TU och GP som värdar.
  • HD testar gratisannonser utan print. Spännande! Jämför gärna med övriga gratissajter. Catweb har en bra lista. Vi har liknande planer i vår testkvarn. Lokus utan betalning och utan print. Vi matchar marknadsledaren på nätet på t.ex. Gotland (just nu leder Blocket igen efter ett stort ryck).
  • Pressmedelande från Blocket: Försäljningsvärde på 38 md kr under första kvartalet vilket innebär ökning med 72% jämfört med samma period förra året. Intressant att dom aldrig nämner sin annonsvolym. "Snabbast varukategorier" är "bilbarnsstolar, sommadäck, biljetter, resor och tv-spel".
    Blocket tycks skräddarsy pressmaterial för länstidningarna - och tidningarna tar i regel in materialet (samtidigt som dom nästan aldrig nämner sin egen tjänst Lokus). Ett klipp ur Dagbladet i april tex berättar t.ex. att det har annonserats för 1,1 md kr i Västernorrland på Blocket under årets tre första månader (vilket är fel - det handlar om försäljningsvärde). Snabbast växande kategori i Västernorrland är tjänster. Andra kategorier som växer snabbast är hantverkare, hundvakt och djurskötsel och utbildning. Antalet annonser i tjänstekategorin fördubblas var tredje månad. Störst är bilar, möbler hus/trädgård. Tv-apparater säljs snabbt.
  • Regelbundet gör mäklarnas huvudkontor undersökningar som tycks har för avsikt att understryka nätets styrkor (jämfört med dagspress). Senast var det Skandiamäklarna som informerar om följande:
    - 70% av alla objekt hittar bostadsköparna vi webben.
    - "Antalet tidningsannonser minskar".
    - "Hemnet hade 64,4 miljoner besökare under 2006" (Oj!?).
    - I Sundsvall och Enköping dominerar Internet för att sök bostad. I Stockholms innerstad lär tidningsannonser vara det vanligaste medier för att hitta bostadsannonser.
  • Alltombostad har sålts som konkursbo till Svensk Byggtjänst. Innan konkursen slog Marknadsdomstolen fast att Hemnet förbjuds att misskreditera konkurrenter som Alltombostad, vilket dom tydligen har gjort. Alltombostad har dessutom vertikal sök för bostadsobjekt där man bland annat länkar till Hemnet - det ligger hos Tingsrätten i Stockholm.
  • Ask har nytt gränssnitt. En avskalad variant av Google.

Nya koncept inom rekrytering

Arbetsmarknaden har kommit upp i värme sedan sekelskiftets förra högkonjunktur. Det märker inte minst vi som rekryterar personal inom IT i Stockholm. Men än gynsam arbetsmraknad utvecklas nya affärer:
  • Hos Intip söker man tips på lämpliga personer till de platsannonser som läggs ut. Hittelön erbjuds om just din kandidat tar jobbet. I en artikel i tidningen Campus Ekonomi tidigare i år hävdar företaget att dom är speciellt duktiga på att hitta folk som "vill byta stad". De flesta platsannonserna på sajten gäller dock storstäder. Ett undantag är Acta Kapitalförvaltning som söker personal i flera län. Har du rätt kandidat kan du fylla i det här formuläret och tjäna 21 000 kr.
  • Nyligen lanserades Workey i en betaversion. Workey är en vertikal söksajt för platsannonser med några nya funktoner som jag inte har sett förut. Eniro har gjort samma sak en tid, liksom faktiskt Allaannonser. Workey sä'ger sig ha flest jobb. Ställningen just nu är
    - Workey 34 718 jobb
    - Eniro 21 755 jobb
    - Allaannonser 19 446 jobb
    Unika funktioner på Workey är info om träffar per kommun och listning av sparade sökningar med automatik.

Lokala bloggar

Det här borde någon göra här hemma. Här beskrivs konceptet i detalj.

söndag, juni 03, 2007

Stimulera besökaren att stanna på sajten

Väl synlig i högerkrysset i första skärm på New York Times finns ett resereportage om Göteborg nu på förmiddagen. Som svensk måste man ju bara se vad New York Times skriver om mitt hemland. Jag klickar. Jodå staden har besökts i detalj.
Men något annat fångar min uppmärksamhet. I artikeltexten finns länkar integrerade (ni vet - sådana som New York Times ovan) som pekar in i sajten till mer info om Göteborg. Borde inspirera även tidningar med lokalt fokus. Att bygga sajten som en databas av artiklar som kan korslänkas på det här sättet.

fredag, juni 01, 2007

Lokalt sök i Danmark...

...finns på Krak.dk som köptes av Eniro i dagarna. Liknar Local.com.

Nu är Lokus störst...

...på Gotland. I dagarna passerade Lokus totalt 60 000 annonser.