onsdag, september 30, 2009

Anslut dig till appellen för att ge Dagspresskollegiet en riktig chans

Branschorganisationen TU står inför tuffa budgetutmaningar. Bland annat så riskerar vi att tappa de finansiella förutsättningarna för Dagspresskollegiet i Göteborg. Tillsammans med några andra tidningsledare står jag bakom en appell som publicerades imorse på Medievärlden. Vi vill ge Dagspresskollegiet en riktig chans till att fortsätta sin värdefulla forsknings- och analysverksamhet inom dagspress och medier i allmänhet, nya som gamla. Var med och signera appellen genom kommentarsfältet på Mediavärldens sajt! Helst innan torsdag 1 oktober kl 17. När detta skrives har tre personer redan anslutit sig till oss sex som skrivit appellen. Vi bör rimligtvis vara fler än tio personer som vill ha kvar Dagspresskollegiet.




måndag, september 07, 2009

Format för feature?

Kan FLYP Magazine vara ett format för feature på en tidningssajt?
Svar: Nej inte än och kanske aldrig. Personligen har jag inte tålamod att konsumera dessa, i och för sig, läckra och klickvänliga sidor. Framför allt är det för dyrt att producera. Och var finns talangen som överhuvudtaget skulle kunnna producera? Men det kommer en dag! Kanske blir det sånt här som skiljer profesionella medier från bloggar och sociala medier.






torsdag, september 03, 2009

Självkritiskt Wikipedia

I gårdagens IHT fanns en artikel om Wikipedia. Jimmy Wales, som är Wikipedias ansikte utåt, beskrev demografin för wikipedia typiska bidragare:
  • över 80% män
  • över 65% singel
  • över 85% utan barn
  • omkring 70% under 30 år

Nästa gång jag hamnar på Wikipedia, och det händer allt oftare, kommer jag nog att överväga tolkningen av texten en andra gång.




Varför IAB?

Ikväll hade IAB Sverige styrelsemöte. Sedan ett år deltar jag i styrelsen och offrar fritid och ägnar energi åt att bygga upp verksamheten i Sverige. I september förra året fanns ingenting. I de flesta andra länder där Internetanvändandet har tagit fart finns redan IAB sedan många år. I Norge finns ett lokalt IAB som kallas INMA, i Danmark finns ett IAB som kallas FDIM och i England finns IAB UK o.s.v. Hur långt har vi då kommit med IAB Sverige - ett år senare. Vi har:
  • startat ett antal "Task Forces - TFs" varav de som har kommit längst är grupperna för mätning och video.
  • arrangerat ett antal frukostmöten i våras - nästa är i slutet på september (i Stockholm).

  • arrangerat ett resor till internationella IAB-arr i Oslo och Berlin i våras.

  • fått igång de första kanslifunktionerna.

  • satt igång processen för att rekrytera ledning och egna kanslifunktioner.

Dagens styrelsemöte fyllde mig med entusiasm. Ja - detta är värt mödan. Bland annat hörde vi ordförande för TF video, Alfred Ruth, berätta om deras lathund i videoannonsering som bör publiceras redan i höst. Alfred sitter även med i IAB UKs videogrupp. Deras nyligen publicerade och betydligt mer detaljerade dokument finns publicerat här.

Vi har snart 30 medlemmar och behöver många fler för att få riktig fart på verksamheten och komplettera övriga aktörer med IABs internationella nätverk och plattformar. Argumenten är många för att bli medlem. Min kollega i IAB Sveriges styrelse, Rufus Lidman, listar argumenten rakt på sak. Häng på! Mer info finns på www.iabsverige.se.