Inom ICANN, en organisation i Amerika som på USAs regerings uppdrag reglerar Internetadresser, planerar man för att utvidga Internets adresssystem till prylar (t.ex. genom att varor förses med mycket små och billiga radiosändare - så kallade RFID Radio Frequency Identification Tags) och platser (t.ex. via GPS). I framtiden tror experter att vi individer har egna Internetadresser. I Sverige skulle det kunna vara personnumret.
Det kommer att ta tid. Det kan jag lova. Men intresset för att koppla ihop Internet med lokal information är stort. Vem har inte fascinerats av att se sina favorithörn av planeten genom att zooma på Google Earth. Fler exempel: För en tid sedan investerade 5 franska regionala dagstidningar i ett koncept för turistinformation via mobilen i text, bild och video (Frankrike är världens största turistland). På hemmaplan började nyligen Hitta.se, som numera ingår i stallet kring Aftonbladet, visa bilder på fastigheter i träffar där man man har sökt på adresser. Häromdagen köpte Aftonbladet stadsguiden Alltomstockholm.se från tv4. Intresset är stort för erbjuda lokal information - ivarjefall i storstäder och turistfällor. Det bör finnas potential i vägledande medier baserade på Internet. Någon som inte håller med?
OpenAI’s GPT-5 reportedly falling short of expectations
12 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar