tisdag, december 10, 2013

Några länkar a la 2007, fast 2013


  • Förkylningskartan
    Jag är förkyld och det är inte konstigt om man ser på Förkylningskartan.
  • Good Companies Are Storytellers. Great Companies Are Storydoers
    Bra rubrik. Bra artikel.
  • The Wharton Future of Advertising Program
    Det fina universitetet U-Penn i Philadelphia har ett intressant program om framtidens annonsering.
  • Två artiklar om trender inom HR
  • ”The future of advertising is not advertising”, Rei Inamoto
  • I november var jag på en konferens för så kallade Google Premium SMB Partners. Citygate-nätverket är en sådan. Här finns en länk till alla presentationer som visades. Allt i en PDF.
    • Enligt Google:"90 % of media interactions are screen based which means 4,4 hours per day. 10 minutes are spent on print"
    • "60% of individuals in EU has made a purchase online but only 14% of SMBs sell online"
    • Jag prövade Glass. Det kändes inte naturligt.
    • Smart självservice för AdWords från Google
    • Mycket snack om Product Listings Ads
    • Googles "Industry trends in 2015" 
      • Move from device-specific to multi-device campaigns 
      • App fragmentation and specialisation. 
      • Phablets will replace laptops and eat into smart phones market. 
      • Mobile transactions for SMBs primary way of completing transactions
    • Biggest trend 2014: Context such as location, time of day and device provide advertisers opportunities to reach potential customers with more relevant messages.
    • Till sist en Google insider: En person står ensamt ansvarig för över 90% av Googles affär (i AdWords och AdSense) i bolagets ledningsgrupp som i övrigt består av nerdar. Han heter Nikesh Arora.
  • IAB Sverige: Nya kreativa riktlinjer för Mobilannonsering – Svensk Displaystandard för mobilen
  • Här kommer några infobitar från TUs utmärkta nyhetsbrev Marknadsinsikt i december:
    • IRM: Under det tredje kvartalet 2013 vände reklammarknaden uppåt med 0,5 procent. Därmed har trenden med fallande omsättning brutits efter fem på varandra följande kvartal. IRM:s nya prognos visar att reklaminvesteringarna under 2014 förväntas öka med 1,6 procent jämfört med 2013 och uppgå till knappt 32 miljarder kronor.
    • .se: 17% av svenskarna använder Twitter (fördubbling jämfört med tidigare år), 15% använder Instagram. Facebook används av 66% av alla internetanvändare.
    • Mediavision: I det nyss avslutade tredje kvartalet hade i snitt 520 000 hushåll någon form av streaming-abonnemang. Om ett år räknar man med att det blir cirka 850 000 hushåll (20%).
    • Iosbar: Svenska konsumenter lägger 10–15 procent av sin tid på mobilen, medan annonsörerna bara spenderar 1–2 procent av sina budgetar på mobilen
    • Google: 25–30 procent av sökningar på Google i Sverige görs via mobilen
    • Statens Medieråd: 94 procent av 15-åringar sina mobiler till att vara ute på nätet. Den vanligaste nyhetskällan är TV, förutom för de mellan 17-18 år som får merparten av sina nyheter från mobilen.
    • GU Nordicom: Mest benägna att använda traditionella medier på nätet är de mellan 25-44 år, där knappt hälften, 48%, gör det en vanlig dag. Det är också den gruppen som i störst utsträckning vänder sig till dagstidningar på nätet. 84% av 15-24 åriga använder sociala medier en vanlig dag.
    • Medievärlden och Pew (USA): De som använder sociala medier använder i högre utsträckning mobilen för nyheter. Medievärlden menar att det är enkelt att överskatta Twitter och underskatta Youtube som kanal för nyhetsförmedling
  • Nedan infografik med de 5 digitala personas som Master Card nyligen har definierat. Tack till TU för tipset. 


Inga kommentarer: