På IAB-mötet i torsdags hamnade jag bredvid en av mötets mest aktiva deltagare. Det var en representant från Ericsson som var mån om att framföra två budskap:
1. sätt fart på IAB Sverige så att vi får igång marknaden för mobil Internetannonsering i landet så att vi kan skapa "business".
2. det är viktigt att anpassa arbetet till mobilvärldens kunskaper genom organisationerna GSMA och MMA.
Har Ericssons represantant träffat kolleger från Ericsson Consumer Lab i Lund som nyligen talade på IFRA event i Amsterdam om konsumentens tveksamhet till reklam i mobilen? Antagligen är det annorlunda i Indien och Kina - men här hemma är konsumenter tveksamma tydligen. Efter en snabbtitt på sajten för Mobile Marketing Association inser jag att mobilvärlden helst vill äga frågan om mobilannonsering. Det blir en intressant kamp att följa.
Någon gång i sommar har vi, enligt The Economist, 3,3 miljarder mobiltelefonanvändare på planeten. Det innebär att hälften av jordens befolkning använder mobil. Redan 2011 beräknas 75% av jordens befolkning ha egen mobil! Här finns självklart en gigantisk potential för annonser - större än något annat medie. När världens största mobiloperatör Vodafone byter VD inom kort är av de viktigaste utmaningarna enligt avgående VDn att växa i Afrika och Asien samt att utveckla en fungerande annonsmarknad i mobilen. Google anger sedan flera år mobilen som det mest prioriterade utvecklingsområdet. Det är alltså stora krafter igång. Ändå omsätter enligt IRM fortfarande mobilannonseringen mindre belopp än e-postreklam här hemma.
OpenAI’s GPT-5 reportedly falling short of expectations
13 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar