söndag, juni 01, 2008

IAB och/eller KIA?

I torsdags grundades ett svenskt IAB. Samma dag publicerade KIA äntligen regler för mätning och publicering. Å ena sidan har KIA skapat kanske världens mest transparanta Internetannonsmarknad genom KIA-Index. Få länder har veckovis publicerade data för unika webbläsare, antal besök och sidvisningar för över 330 sajter. Å andra sidan har KIA haft några organisatoriska härdsmältor genom åren (läs från oktober 2005). På mötet i torsdags samlades över 50 personer av strax över 100 kallade. Google var där - bolaget är IABs överlägset största finansiär sades det. En andel av sökjättens annonsomsättning tilldelas tydligen kontinuerligt till IAB (hur mycket fick vi dock inte veta). Listan som gick runt för intresserade grundare fick några underskrifter. Dock inte Citygate denna gång i alla fall. Dels är det dyrt med grisen i säcken (ca. 20 000 kr per år eller strax över 4 000 kr per år för indivuellt medlemskap) men framförallt är Citygate redan medlemmar i TU som är en huvudmännen bakom KIA. Rollfördelningen mellan KIA och IAB bör redas ut innan vi går med i IAB. I Norge har INMA, motsvarigheten till KIA, gått ihop med IAB. Det vore intressant att höra erfarenheter därifrån? Grundarmötet i torsdags sammankallades av TS som har haft en halv miljon kronor i rätts- och böteskostnader på grund av KIA i år. En misstänksam inställning till KIA kändes av på mötet och går att skönja även hos bloggare som var med.
KIAs nya regler är ett märkligt dokument. Det är första gången sedan KIA-starten för många år sen som regler publiceras vad jag vet. Arbetsgruppen bakom dokumentet listas men det tycks inte ha funnits någon ordförande. Det framgår i alla fall inte hur arbetet har organiserats. Jag tror att IAB har betydligt större krav på beslutsprocesser. I dokumentet säljer KIA in vad som planeras i framtiden: mobila mätningar och webb-tv-mätningar och godkännande av Google Analytics som mätverktyg. Jag saknar dagmätningar och kategorier? Kanske IAB kan visa på något land där sådan data publiceras transparant kontinuerligt? Det skulle säkert sätta fart på KIA i så fall.
Fler nyheter på gång inom Internetmätningar:
  • RI byter ut Insight XE mot Realmedia Open Ad Stream 6 Analytics
  • RI lanserar Orvesto Internet med bland annat data för äkta räckvidd per dag baserad på Internetpanel av minst 12 000 personer
  • Tack vare Google Analytics skapar SIS ett alternativ till KIA Index




1 kommentar:

Anonym sa...

Niklas,
Uppskattar din önskan om ett KIA-index med data per dag och kategorier. Driv gärna på om detta inom TidningsUtgivarna där Citygate är medlem.

Vad vi vet är följande: I Estland, Lettland och Litauen levereras data per dag av TNS-Gallup. I dessa länder samt i Finland levereras kategorier av TNS-Gallup. I Finland levereras data för underavdelningar av TNS-Gallup. I Norge levereras data för förstasidan av TNS-Gallup. Detta och mer finns dokumenterat på KIAindex.org på undersidan "andra listor". När andra länder kan så borde det också vara möjligt i Sverige.

Håller med om att de nordiska länderna (inkl de baltiska och Island / Färöarna) är de mest transparenta i världen. Ingen annanstans finns till min kännedom listor som både har ett tydligt innehåll och publiceras öppet utan login och är gratis. Låt oss arbeta vidare efter denna princip så mycket som möjligt.

Hans Nordlöv, Sveriges Annonsörer, representant i KIA.