tisdag, oktober 11, 2005

Obefogat och orättvist om mätningar

Fick en bra kommentar på artikeln nedan om mätningar. Den anonyme kommenteraren efterlyste skäl varför jag ansåg att Hans Nordlövs uttalande var obefogat och orättvist. Jag håller med om att jag borde motivera min synpunkt. Men tyvärr är det svårt eftersom Nordlöv kommer med hugg under bältet som det inte ger mycket rationellt att svara på för oss som som får huggen. I andra halvan av intervjun kommer han in på resonemang som vi redan har haft i KIA och andra mätkretsar inom t.ex. TU. Det finns inga tabun och självklart ingen som vill luras. Politik sysslar den med som agerar i branschmedier istället för i de branschfora vi har skapat till stor kostnad i resurser och tid. TU, inklusive många landsortstidningar som jag företräder, har genom åren avsatt medel för att mäta sina sajter enligt KIAs instruktioner. Investeringen har man gjort för att skapa ett trovärdigt medie. Vi strävar självklart efter att skapa så riktiga mätetal och information som möjligt inom räckvidd, frekvens och demografi. Varför skall vi annars göra investeringen?
Organisationen som Nordlöv ansvarar för har blivit trög. Vi behöver en ordförande för KIA som driver fram konsensus. Senaste KIA-mötet var tidigt i vintras/våras - för mer än ett halvår sedan. Där fanns en majoritet för att ta beslut, men inga beslut togs. Vi har uppmanat Nordlöv att skapa tre arbetsgrupper inom trafikmätning, demografimätning och material. Ingenting har hänt. Vi har flera gånger föreslagit mätning av kategorisidor. Ingenting har hänt.
Jag menar att KIA skall ägna sig åt revision och specifikationer. Vi medier skall handla de bästa möjliga lösningarna till lägsta möjliga kostnad enligt KIAs reglerande instruktioner. Detta bör Hans Nordlöv ägna sin tid och energi åt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag igen (kommenterade ditt förra inlägg)
Turerna inom KIA och vem som säger vad är svårt för mig som utomstående att säga något om. Men det ligger en hel del i kritiken kring dagens metoder att mäta trafik och hur vissa hanterar resultaten.

Läs tex denna om DN http://www.resoner.nu/visa_news.asp?n_id=3712

Det finns metoder att göra mer precisa mätningar en de som idag används. Det är dessutom förståligt att annonsörerna saknar mätningar på annonser. Om man annonserar med hjälp av tex en flaschfil så kan man lägga teknik i annonsen och mäta, men det borde ligga i mediernas intresse att kunna ge värden kring underavdelningar osv på sina webbar, inte bara 3 miljoner unika webbläsare i veckan som aftonbladet har vilket avser besök totalt, som dessutom troligen är närmare 1 miljon personer.

Sedan så tror jag att man skall sträva efter att från Kia´s fokusera på metod och teknik och inte vilket system som man skall använda. Fyller en leverantörs system de tekniska och metod kraven så kan de användas i den gemensamma Kia index.

Niklas Jonason sa...

Det verkar som om vi är överrens - jag och kommententator

Anonym sa...

Hej Niklas,

Det var jag som intervjuade Hans Berglöv och skrev artikeln med uttalandena du reagerade på. Jag vill ta fasta på reaktion och intervjua någon som kan ge TU:s syn på saken. Vem är rätt person att tala med?
Henrik Hall
SMRN/Resoner
henrik@smrn.se