lördag, oktober 08, 2005

Branschens hantering av mätning av Internetannonsering

KIAs ordförande Hans Nordlöv uttalar sig i en intervjuResoner.nu. I intervjun framförs allvarlig kritik mot Tidningsutgivarna (TU) som är en av KIAs huvudmän.
Kritiken är onyanserad, obefogad och orättvis. Det vet jag eftersom jag själv är en av TUs representanter i KIA. Mitt uppdrag i TU och KIA är att hävda lokala tidningssajters intresse.
Faktum är att i dagarna presenterades trafikdata från ett stort antal tidningssajter på www.annons.se/ri. TU-sajterna har övergått till veckostatistik. Målet är att komplettera med en teknisk panelmätning i form av Orvesto Internet för att kunna presentera demografiska data. Redan idag erbjuder de flesta tidningar räckviddssiffror för sina sajter från den postala Orvesto-panelen.
BITOS-sajternas trafik samlas på www.annons.se/nn. På Resoner.nu finns en lista som kombinerar TUs och BITOS trafikmätningar. Mikael Karlsson på Resoner menar att de båda mätinstitutens metoder är näst intill identiska och därför kan sammanställas.

Bakgrunden: Huvudforumet för branschgemensamma mätningar av Internettrafik till mediesajter är KIA - Kommitten för Internetannonsering. Bakom KIA finns ett antal huvudmän varav TU och BITOS spelar huvudrollerna eftersom investeringar i mediemätningar huvudsakligen ligger hos medierna. KIA har en ordförande som utses av föreningen Sveriges Annonsörer som är en annan huvudman. Sveriges Annonsörer är numera värd för KIA-index som innehåller trafiksiffror för mediesajter med annonsplats i vårt land. Sedan några år är Hans Nordlöv från Carlsberg ordförande för KIA. Resoner är en sajt och "ett nyhetsbrev med fokus på undersökningar, analys och marknadsinformation".

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad i kritiken är obefogad osv? Ger han en falsk bild av Kia och dess arbete?

Att du sitter i Kia som för TU räcker ju inte som fakta för att man ska tro på dig, både du och Hans representerar ju parter i detta. Hans annonsörerna som vill veta max för att spendera sina pengar rätt och du tidningarna som bla vill ha deras annonspengar.