onsdag, juni 04, 2008

Det senaste inom infografik

På 1980-talet när Apple Mac tog sig in bakvägen på många redaktioner blev informationsgrafik ett hippt verktyg för att åskådliggöra förlopp och händelser ivarjefall på nationella dagstidningstitlars sidor. Verktygen var bland annat Adobe Illustrator och Aldus Freehand. Under den här tiden jobbade jag i på IFRA i Tyskland och arrangerade workshops på temat. Sedan dess har jag följt området. Tyvärr måste man konstatera att företelsen har dött ut under 1990- och 2000-tal. Vid stora händelser kan DN och Svenskan gör ett ryck. Ofta är det då Svenska Grafikbyrån som har gjort jobbet.
In kommer webben på 1990-talet och sedan formatet Flash. Med interaktiv grafik finns fantastiska möjligheter att beskriva komplicerade företeelser. Ledande på området är New York Times (titta på deras multimediasektion där bland annat den här beskrivningen av Irakkriget är en av de mer ambitiösa produktionerna - ett exempel på sådant som Rob Curley kallar "Evergreens" material som alltid kan ligga på sajten som grundmaterial). Ett centrum för interaktiv kommunikationsdesign är projektet Many Eyes där en hel del avancerad grafik kan ses. Ett annat verktyg som gör underverk är svenska Gapminder som köptes av Google förra året.





1 kommentar:

Jörgen sa...

Se på vår EM-sajt:
http://www.corren.se/pages/fotbollsem2008/
Navigera dig fram till "Om EM".
Där har du tre bra exempel på webbgrafik.
Testa särskilt domarskolan - där ser du hur en perfekt glidtackling går till, en offsidefälla m.m.
Allt producerat i flash.