Det blir spännande att se vad nyutnämnde vd:n Jesper Kärrbrink gör med Eniro. Här finns en del utmaningar:
- kraftigt skuldbeläggning
- omsprungna av Schibsteds Hitta.se i unika webbläsare per vecka på KIA-listan (dock inte i antal sidvisningar).
- en svärm av nya konkurrenter inom katalogtjänster
- sjunkande volym inom köp och sälj - idag 109 000 - för någon vecka sedan 117 000. Detta trots att sajten är gratis att annonsera på och dessutom mitt under annonsårets högsäsong maj. Lokus har ökat med minst lika många annonser samma tid.
- impopularitet hos företagare landet runt.
- ny konkurrens från partnern Google.
Eniro syns mycket hos DN - i tryck och på sajter, speciellt i Påstan. Men det tycks inte hjälpa.
Kursen har gått från en relativ stabilitet kring 80 kr till omkring 30 kr sedan januari.
Former X policy chief joins Sam Altman’s Tools for Humanity
4 minuter sedan
1 kommentar:
Ja frågan är hur modig Jesper K vågar att vara/får vara. Det känns som om Eniro är i en situation där de oavsett vad de gör måste välja ett tydligt digitalt spår och sedan gå all in.
Skicka en kommentar