fredag, juli 22, 2005

Editionera webben?

IFRA, TU och andra har talat en hel del om dayparting - dvs att förändra sajters innehåll efter publik och tiden på dygnet. Pubik och innehåll är ju egentligen vad medier går ut på. Och att anpassa dessa båda moment till tiden på dygnet är ju ingen revolution. Radio och tv gör det varje dag. Men vad gäller för tidningssajter, som redan har svårt med resurser. Jag föreslår att tidningsajter fokuserar på tre tidpunkter på vardagar:
  • På morgonen från kl 8 då besökarna precis startat sin dag. Många sajter har då sin största besökstillströmning som varar någon timme eler två. Även innehållsmässigt är det ett bra tillfälle med tanke på att tidningen hade pressläggning kvällen innan. Det finns alltså troligen material att följa upp för läsare och besökare. Kanske skall ett skift webbredaktörer starta arbetsdagen lite tidigare för att tajma morgoneditionen. Lunchtips kan vara bra att lyfta upp på förmiddagen.
  • Efter lunch och ngn timma framåt kommer i regel nästa besöks-topp. Denna edition är inte helt självklar att definera fokus på. Jag lämnar det till läsaren.
  • Från kl 16 och framåt avtar publiken men jag föreslår ändå den sista editionen kring denna tid med fokus på nöje och sportevenemang. Tjänster som bör lyftas fram är sökbara annonser, utbudsannonsering och nyttotjänster. Den flerprisbelönta tidningssajten ljworld.com har en edition vid denna tid. Editionen presenteras här.

Att nyhetsflödet fortsätter kontinuerligt över dygnet är en självklarhet. Men vi lever fortfarande i en tid då det säkert behöver påpekas.

Inga kommentarer: