- "Fail fast forward" var trendspanaren Magnus Lindkvist slagord. Magnus bevisade att omvärldsförändringar inte självklart är lätta att identifiera. Han tyckte också att alla i mediebranschen borde skapa sin egen IPhone- eller Android-applikation. Det finns många klipp på Youtube med Magnus.
- Linda Karlsson från amerikanska konsultgruppen aimgroup gav en överblick för status quo inom rubriktjänster i Europa från sitt säte i München. Jag planerar att återkomma om Lindas tema - bland annat om Lindas brittiska och holländska exempel som är intressanta för oss.
- Den schweiziska publishern Urs Gossweiler äger en lokal mediekoncern i hjärtat av Schweiz kring bergsmassivet Jungfrau. Dagstidningsupplagan är liten, men konceptet unikt. Publiceringen sker på webben och två dagar i veckan ges en tryckt tidning ut med innehåll som hämtas från nätsajten. Jungfrau Zeitung ser ut som en klassiskt tyskspråkig dagstidning. Det är svårt att ana att organisation, process och affärsidé är revolutionerande. Urs Gossweilers vision är att sprida konceptet över hela landet.
- Ingvar Näslund och Sigge Jungell ledde varsin egen session inom respektive redaktionellt (tema sociala medier) och kommersiellt tema (medievanor och strategi). En paneldebatt med en rad ledande mediehusfolk avslutade dag 1.
- I en hisspitchpanel grillades fyra samarbetsförslag från Admeta, Workey, Booli och Compost. Panelen som bestod av erfarna webbchefer hade delade meningar. Sökvertikalerna Workey och Booli var kanske svårare att bedömma än annonskonceptet Admeta och e-postidéerna från Compost.
- En expertpanel om prissättning och paketering av displayannonser på webben visade skillnaderna på CPM och CPA. Panelen var överrens om att frantiden ligger i att presentera demografier till annonsörer.
- Författaren och projektformsexperten Tomas Gustafsson gav en snabb sammanfattning av moderna projektmetoder. Det handlar om korta projektcykler (sprints), där små arbetsgrupper (scrums) arbetar intensivt och nära.
- Mattis Fyrrenius, chef för TV4 Nya Medier, gav i punktform sin syn på publicistik i nya medier:
- specialisten vinner över generalisten - därför har tv4 flera specialsajter med egna domäner.
- medierna måste komma till användaren - därför publicerar sig tv4 på Youtube.se.
- utvecklingen är entydig, mobilt Internet kommer - därför startar tv4 och Expressen ett nytt gemensamt bolag med fokus på mobilen med Expressens f.d. chefredaktör Otto Sjöberg som VD
- mediernas monopol som annonsbärare är brutet - medierna måste jobba kreativt för att behålla annonsörerna (vilket Mattias argumentar i aktuell branschartikel i Dagens Media).
- Rörligt är i centrum i år - genom tv4 replay och tv4 anytime. - Vidare hade vi Mentor Sverige som söker samarbete med företag för mentorskap till ungdom.
- Konferensen avslutades som vanligt med ett antal erfarenhetsutbyten inom sälj, redaktion och IT.
Nästa års Citygate Forum blir i mars eller april 2010. Var med då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar