torsdag, september 03, 2009

Varför IAB?

Ikväll hade IAB Sverige styrelsemöte. Sedan ett år deltar jag i styrelsen och offrar fritid och ägnar energi åt att bygga upp verksamheten i Sverige. I september förra året fanns ingenting. I de flesta andra länder där Internetanvändandet har tagit fart finns redan IAB sedan många år. I Norge finns ett lokalt IAB som kallas INMA, i Danmark finns ett IAB som kallas FDIM och i England finns IAB UK o.s.v. Hur långt har vi då kommit med IAB Sverige - ett år senare. Vi har:
  • startat ett antal "Task Forces - TFs" varav de som har kommit längst är grupperna för mätning och video.
  • arrangerat ett antal frukostmöten i våras - nästa är i slutet på september (i Stockholm).

  • arrangerat ett resor till internationella IAB-arr i Oslo och Berlin i våras.

  • fått igång de första kanslifunktionerna.

  • satt igång processen för att rekrytera ledning och egna kanslifunktioner.

Dagens styrelsemöte fyllde mig med entusiasm. Ja - detta är värt mödan. Bland annat hörde vi ordförande för TF video, Alfred Ruth, berätta om deras lathund i videoannonsering som bör publiceras redan i höst. Alfred sitter även med i IAB UKs videogrupp. Deras nyligen publicerade och betydligt mer detaljerade dokument finns publicerat här.

Vi har snart 30 medlemmar och behöver många fler för att få riktig fart på verksamheten och komplettera övriga aktörer med IABs internationella nätverk och plattformar. Argumenten är många för att bli medlem. Min kollega i IAB Sveriges styrelse, Rufus Lidman, listar argumenten rakt på sak. Häng på! Mer info finns på www.iabsverige.se.









Inga kommentarer: