söndag, juni 20, 2004

Inspiration inför nästa steg för Marknadsplatsen?

Just nu pågår ett tanke- och planeringsarbete för hur vi skall utveckla Citygate:s Marknadsplatskoncept. Som vi redan har konstaterat i denna spalt (se nedan) är Marknadsplatser ett sorts obligatorium på amerikanska dagstidningssajter numera. Ett intressant och inspirerande exempel är SFGate.com - San Fransisco Chronicles webbsajt. Redan i startsidans högespalt låter sajten besökarna välja kategori från en drop-down meny (även sök inom jobb och motor är praktiskt upplagda i drop-down-menyer i samma spalt).
Speciellt intressant är Online Sale SFGates nya erbjudande till nätannonsörer. Se det som dagspressens svar På Google:s framgångsrika AdText. För 199 dollar kan annonsören köpa 7 dagars exponering strax intill artiklar på SF-Gate. Det handlar om en utvecklad form av annonsmärkta textlänkar. Annonsen bokas och betalas online. Marknadsplatsens "ständiga närvaro" skulle kunna erbjuda en sådan här premiumplacering.

Inga kommentarer: