fredag, september 17, 2004

Följ blicken och hitta rätt navigering

Hur skall navigering, innehåll, annonser och funktioner fördelas på webbsidor så att besökarna hittar? Ett sätt är att fråga användaren i fokusgrupper och webbenkäter. Ett annat sätt är att följa blicken i s.k. "Eyetrack-test" där ögats rörelse över sidan registreras. UNT har låtit Uppsala Universitet testa unt.se på detta sätt (kontakta milan.galik@unt.se för mer info). Poynter Institute i Florida har skapat en utmärkt sajt som fokuserar på resultat från Eyetrack studier. I en utmärkt artikel under titeln "Vad vi såg när vi tittade genom deras ögon" presenteras resultaten på ett lättsamt pedagogiskt sätt. Slutsatserna kan läsvänligt fångas genom att skumma eftermeningar i fet blå text. Några exempel:
- "The eyes most often fixated first in the upper left of the page..."
- "smaller type encourages focused viewing behavior (that is, reading the words), while larger type promotes lighter scanning"
- "For headlines -- especially longer ones -- it would appear that the first couple of words need to be real attention-grabbers"

Inga kommentarer: