Ebay har gjort onlineauktioner till en av nätets allra största succéer. Ebay:s svenska sajt är än så länge på engelska och har, vad vi vet, ingen organisation i landet. I Sverige försöker Tradera muta in nischen mot privat- och företagsmarknaden.
Kan auktioner vara något för lokala tidningsajter? Allt fler amerikanska lokala tidningssajter erbjuder auktioner för företagsannonsörer. Ett exempel är Contra Costa Times i Kalifornien med sin "Big Big Auction". Ett imponerande antal utbudsannonsörer deltar med objekt inom ett stort antal kategorier. Alla auktioner pågår veckovis och har ett gemensamt slutdatum. Ett 50-tal tidningar som erbjuder onlineauktioner på samma sätt listas på leverantörens sajt. Där finns också några pedagogiska case beskrivna på amerkanskt vinnande vis.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Fick en länk till en Wired-artikel av Johan Sandström på ÖA idag på samma tema (23 september). Johan hade INTE läst notisen på bloggen! Alltså samma tanke finns hos fler än en (två!).
Länken: http://www.wired.com/news/technology/0,1282,65006,00.html (tyvärr blir det inte aktiva länkar så man får kopiera och klistra länken in i bläddraren).
I artikeln finns affärsidén tydligt beskriven. Tidningen tar pengarna. Kunden får annonsplats. Konsumenten kan gå till butiken och röra objektet innan man bjuder. Konceptet är alltså lokalt snarare än Ebays nationella. Se men inte röra.
Nät-auktioner är inget "klockrent" för tidningar att hålla på med. Den bärande intäktspotentialen som jag sr det - ligger i att småföretag hittar en ny exponeringskanal, inte i första hand en säljkanal. Och vilka företag kan med trovärdighet i längden auktionera sina produkter? Det finns alltså i mina ögon en motsägelse i att använda auktioner som kanal i marknadsföringen för t ex en bilhandlare, byggvaruhus, mobilteleåf eller vad det kan vara. Men, allt måste prövas. Frågan är bara när, hur och varför.
/Roger Elverskog NA
Skicka en kommentar