Henrik Torstensson har på sin
blogg ett intressant och ambitiöst längre inlägg "Att funder på över påsk" med många relevanta länkar. Han berör aktuella frågor, direkt och indirekt, kring djuplänkning och annonsering. Det hela sker på ett akademiskt nästan filosofiskt sätt. Tidningarna verkar finnas i motståndarlägret i författarens perspektiv. Ett exempel : "....eftertextsajter för köp&sälj, jobb och hus (som tidningarna dock varit ganska bra på att kontrollera i Sverige)". Kommentera!
1 kommentar:
Jag anser inte att tidningar är i "motståndarlägret". Det finns dock flera utmaningar både på produktions- och intäktssidan för tidningar på nätet som de inte har offline. I Sverige har tidningarna varit duktigare än sina amerikanska kollegor på att snappa upp eftertexttjänster (i USA eBay och Craigslist fristående från tidningar, i Sverige Blocket och Hemnet knutna till tidningarna). För att en tidning ska kunna bedriva bra publicistisk verksamhet måste den ha intäkter, därav noteringen om att tidningar i Sverige varit duktigare på att kontrollera viktiga annonskanaler.
Skicka en kommentar