lördag, december 17, 2005

Bjud på prylar i butik, i tryck och på nätet

På flera håll på Internet syns allt mer lokal e-handel. Vägledande reklammedier som Eniro har varit inriktade på företag och katalogtjänster. Nu talas det om allt mer fokus på företagens produkter i katalog- och listtjänster. Under hösten har Walmart och Circuit City i USA haft stora framgångar i julhandeln - på nätet! Enligt The Economist blir det allt vanligare att man kan hämta ut prylar som man har köpt på en sajt lokalt i butik inom ett visst antal timmar efter köp. I USA svarar tidningarna med tjänster som Shop Local från gruppen Knight-Ridder. Sydsvenskan har under en vecka i höst testat ett auktionskoncept under varumärket Bjudnu.se från det kanadensiska företaget CityXpress. Gav ett bra resultat för har jag förstått. De utauktionerade prylarna, allt från trädgårdsprylar till bilar, fanns i bilaga i tidningen och man bjöd på nätet.

Inga kommentarer: