söndag, december 11, 2005

Från Ericsson till Nokia och från vision till verklighet

Jag spolar tillbaka. För 5 år sedan var jag managementkonsult på telekombolaget Ericsson och bjöd in ett antal tidningsdirektör till Ericssons dåvarande 3G-labb. Där kunde vi visa videos och attrapper med spekulationer om en (för Ericsson) underbar framtid med bredband i luften.
Vi spolar fram igen. Fem år senare har jag förmånen att besöka Nokias huvudkontor utanför Helsingfors. Nu är allt som Ericsson talade om verkligt. Ingen video behövs och alla apparater vi såg finns att köpa i butik i Helsingfors och i Stockholm. Vad såg vi? Lurar i alla former och färger - t.ex. i läder. Lurar för att lyssna på musik, ta bilder, filma, se webbsajter med större skärm och göra videosamtal. Lurar integrerade i bilen. Lurar att använda som walkie-talkie. En stor mängd modeller med olika funktionalitet. Ganska förvirrande faktiskt. Kan man inte få en apparat med all funktionalitet frågade vi Nokias representant. Svaret: "Vårt mål är att skapa lönsamma segment i flera marknader". Bredband i nät och lurar fungerar alltså fem år senare. Men vi kan konstatera att det återstår för att konsumenterna att till sig möjligheterna och skapa affärer.

Inga kommentarer: