Jag har haft förmånen att under en vecka besöka ett 10-tal tidningsutgivare med avancerade onlineverksamheter i Florida, Washington DC och Kansas. Det var en omtumlande resa. Amerikansk storstadspress är i kris som aldrig förr. En liknande kris som den amerikanska bilindustrin och flygbranschen går igenom just nu på grund av stela strukturer och maktfullkomliga fackföreningar. Men visst - det handlar om en bransch, altså tidningsbranschen, där rörelsemarginalen har varit 30% och över som regel. Problemet är bara att ägarna har vant sig vid dessa överleveranser under årtionden - om inte århundraden. Varför kris när amerikanska ekonomin tuffar på ganska bra? Svar: Sjunkande upplagor när nationella nyheter finns att få gratis i tv, på Internet och i gratistidningar och nya alternativ för annonsörer i gratistidningar och framförallt Internet.
De tidningsutgivare som har en lokal grund snarare än regional eller nationell grund tycks klara sig bra (och då skall man veta att amerikanska regiontidningar är i storleksklassen GP och DN i USA). Speciellt mindre utgivare som bejakar utveckling och Internet är optimistiska. Ett bra exempem är News Press (som ändå ingår i Gannettkoncernen). Grunden för optimismen är möjligheten att bli hyperlokal, använda databaser journalitiskt, utveckla lokalt näringsliv på Internet och starta tv över Internet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar