torsdag, januari 18, 2007

Aftonbladet ansluter sig till Expressens lokala strategi

Idag visade sig ryktena stämma. Aftonbladet satsar på egna sajter i de tio städer som Expressen lanserade lokalsajter för i höstas. Bladet har redan gjort det i de tre storstäderna. Nu kommer Bladet i egna versioner för Umeå, Uppsala, Västerås och Norrköping med flera. Skillnaderna mellan Expressen och Aftonbladet:
- Aftonbladet rekryterar inga lokala reportrar - allt skall ske från huvudstan.
- Aftonbladet kommer att utnyttja övriga Internetverksamheter inom Schibsted - Blocket, Hitta, BytBil, Mötesplatsen, Bloggportalen, Klipptoppen. Där är Expressen ganska tunna.
- Aftonbladet kommer att sälja själva lokalt samt genom Hi-media.
Idén verkar mer kommersiell än publicistisk. Men det är klart att på sport och när det händer stora saker då har kvällstidningarna resurser. Så när det händer något stort i någon av de 10 orterna framöver så kommer ni att se en nyhetsmatch med minst tre tävlande parter. Låt oss hoppas att den med mest lokal kännedom vinner. Visst dom betalar min lön. Men dom står också för trovärdighet och lokal förankring.

Inga kommentarer: