fredag, februari 02, 2007

"Dom fattade ingenting"

Det händer att man hör sig själv säga saker som man är trött på att höra själv. Till exempel vedertagna branschsanningar i slarvig populärversion. Oj vad man ångrar sig.
Idag var jag i Göteborg på Dagspresskollegiet och diskuterade hot och möjligheter med nya mediers tillsammans med en rad mediefolk och forskare. Någon refererade till en scenariorapport som konsultföretaget Kairos Futures gjorde kring 1996 på mitt och TUs uppdrag (jag jobbade där då). Då slank det ur mig: "...vi hade ett seminarium kring rapporten och några direktörer lämnade salen i vredesmod när ett av fyra scenarios presenterades: det om pensionsklubbar som redan 2005 skulle bläddra i, för övrigt försvunna, papperstidningar. Dom fattade ingenting" (med syftning på direktörerna). Där kom den.
De direktörer som gick hem då kanske gjorde rätt ändå. Branschens bästa år någonsin var kring sekelskiftet och förra året. Svenska tidningsledare har agerat skickligt. Speceillt på Schibsted. Men även lokaltidningar. Vilka resultat! Bravo direktörer.
Mer än tio senare tror jag ingen direktör skulle lämna rummet. Men det är nu.

Inga kommentarer: