torsdag, februari 22, 2007

Vintern 2007 knäppte det till...

...känns det som. Några (vår)tecken:
  • Varje vecka ringer Internetentreprenörer till Citygate och föreslår samarbeten. Medan jag sitter här på natten snackas på P1 om gratislistan.se och rostigspik.se - dom har inte ringt än.
  • VK köper Apberget.se. Bloggare återger vad andra som Åke, Resumé och Dagens Media har skrivit om affären. Men ingen, förutom Jönsson på SvD, har länkat till VKs egen story om saken (med intressanta kommentarer där Apbergets egen personal deltar aktivt). What.se (numera IDG) skriver också om affären. Många köper nu - Eniro, MTG, IDG. Känns som 2000 då det knäppte till förra gången.
  • Landsortspressen går som snabbtåget, trots alla rykten. All time high 2007? Platsannonsmarknaden i tryck är tillbaka och tycks, efter vad jag hör, matcha toppåren. Saker förändras men en hel del förblir. På detta kommer erbjudandet om räckvidd på nätet och plats i databas och video i banners.....
  • Privatmarknaden växer på Internet. Lokus växer kraftigt på privatobjekt. Visst har vi ökat från 15 till 60 publiceringsdagar den 1:a februari, men tillväxten är större än så. Växer Blocket? Vill Blocket växa mer? Just nu finns 100 barnvagnar i Stockholm? Hur många fanns 2000 eller förra året vid den här tiden?
  • En del satsar enorma resurser och gör ett fantastiskt jobb, som nya Eniro.se, och ändå tycks Hitta.se komma ifatt? Snacka om Tillväxtmedier.
  • Svårt att rekrytera i Stockholm. Gäller utvecklare och säljare ivarjefall. Tur att vi har nätverk av 56 tidningsorter utanför storstan. Är det högkonjunktur eller 40-talisterna som lägger av - eller båda?
Nog med vårtecken i kylan.

Inga kommentarer: