lördag, februari 10, 2007

Från noll till Lokus

I år firar Citygate, det bolag jag leder, 10-årsjubileum. Jag har varit med halva av den tiden. Citygate-teamet har under de fem åren arbetat med att, med svenska lokaltidningars hjälp, bygga annonstjänster på Internet. Vi hade, när vi startade, en jobbtjänst och en vision från min företrädare, Sören Andersson. Beslut hade också tagits om ett gemensamt varumärke: Lokus.
Vi var inte precis först ut 2002. Ungefär vid den här tiden rådde ekonomisk svacka - speciellt för Internetbolag. En börsbubbla hade precis spruckit. Men konkurenterna var redan identifierade: BytBil, HemNet, Bovision, Monster, StepStone och Blocket. Aftonbladet och Bonniers trevade med tjänster som Byt, Finnmer och Koll.
Fem år senare. Var står vi? Vi vet vad HemNet, Monster och Blocket erbjuder. Vad har vi sysslat med i fem år? Vi har:
  • Lokus på 56 tidningsajter och Lokus.se.
  • 35 000 objekt inom jobb, fordon, bostäder och prylar från företag och privatpersoner.
  • Från 1 februari ökar vi publiceringstiden för annonser som lagts in av privatpersoner från 15 dagar till 60 dagar. Det börjar alltså få effekt från torsdag näste vecka.
  • Under våren planeras en bred kampanj på 56 tidningar.
  • Vi har samarbeten kring objektsvisning med aktörer inom privatannonsering och ledande aktörer inom företagsannonsering.
  • Lokus erbjuder webbpublicering. Våra anslutna tidningar erbjuder annonsering på nät och i tidning.
  • Under 2007 vill vi fördjupa relationerna lokalt coh sprida Lokus bredare. Vi kommer att bredda och fördjupa med fler tjänster som är naturliga för lokala medieföretag.
  • Och vi har mycket kvar att ge. Det finns fler tidningar att ansluta. Vi har potential i tydligare kommunikation av erbjudanden. Det finns stor potential i att erbjuda nätannonsering separat från tidning i olika former.
  • Vi vill bli det smarta valet. Enkelt, lokalt och aktuellt.

Inga kommentarer: