- Allt bättre bostadsavdelningar på t.ex. na.se/bostad, vlt.se/bostad, unt.se/bostad, corren.se/bostad och op.se/bostad. Samtliga samarbetar med NA Media kring innehållet (i ett Citygate-finansierat projekt). Bäst tycker jag ÖPs bostadssajt är. Mest intäktsdrivande är NAs. VLT driver kampanj för sin bostadssajt tillsammans med MIO Möbler just nu. Visionen är lokala bostadssajter med nytta, relevant lokalt innehåll och annonsytor för olika kategorier (banners, listningar, textannonser och katalogtjänster). Citygate, tillsammans med NA Media, har sama vision även för motor och jobb. UNT var först, utanför storstäderna, att sätta verkliga levande lokala personalresurser, på dessa kategorier. Jag väntar på att fler skall hänga på. Det behövs att redaktionsledningarna tar dessa ämnen till sina hjärtan - i alla fall på nätet. Varför? Jo: jobb, bostad och fordon är tre viktiga områden i alla våra liv och också en viktig del av medieverksamhetens intäktsbas.
- MKT Media har lanserat mktv på 12 nyhetssajter kring den 17 september. Se till exempel på ÖPs nya nöjessajt Twajs. I toppbannern promotas "My life as Ola Svensson" som är en dokusåpa i korta webb-tv-inslag om artisten Ola. Ytterligare webb-tv-feature från mktv körs inom gaming, skvaller och nyheter. Internetsäljarna säljer webb-tv-reklamplats i anslutning till inslagen. Twajs erbjuder vimmelbilder och bloggar från Östersunds nöjesliv.
- Kuriren i Luleå har en ny sajt. Om man jämför med moderbolagets NTs sajt så är Kurirens lite renare och mer avskalad. Enligt KIA så hade Kuriren 50 000 unika webbläsare och 505 000 sidvisningar vecka 38. Konkurrenten NSD (som sedan nyligen ingår i samma koncern som Kuriren) har 75 000 unika och 610 000 visningar samma vecka.
- Trots NTs ambitiösa satsningar på nyheter och kringmaterial har trafiken inte utvecklats som redaktionen och ledningen i Norrköping har hoppats. Är det någon som vet varför inte trafiken ökar på NT som på andra sajter? Jag retar mig på de onödiga loggorna under huvudet. NT hade förra veckan 55 000 unika och 576 000 visningar. Jämför t.ex. med VLT (70 000 unika och 879 000 visningar) som för ett år sedan liknande trafik som NT.
- Man kan se att norran.se har hämtat inspiration från vk.se.
- ST har en ny tjänst som jämför lokala priser i livsmedelsbutiker. Bra enkel oh nyttig tjänst. Just idag tycks dock tjänsten ligga nere.
- Dalarnas Tidningar har startat, Hockeyfeber, en hockeysajt kring Dalagen.
- På Smålandsposten (liksom på t.ex. HD) finns "toppannonser" från partnern Grannar nu på startsidans högerspalt. Det finns också en ingång för annonsörer.
- På Ystad Allehanda drivs trafik (genom en mittspaltsbanner på skärm 2) till Bonniersajten Dinapengar - ungefär som Aftonbladet driver trafik till e24.
A company is now developing human washing machines
4 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar