söndag, september 30, 2007

Classifieds 2007 och annonsering 2.0

I veckan deltog jag som talare och "vis man" på ett INMA-arr i Warzawa. Teman var Classifieds (dag 1) och Web 2.0 (dag 2). Över hundra marknadsmänniskor från alla världsdelar pratade jobb, motor, bostad, prylar, resor samt version 2.0 av Internetannonseringen. Intrycken i sammanfattning när det gäller Classifieds:
  • Vacature.com i Belgien är beviset på publicisternas revansch inom platsannonsering och rekrytering oavsett medie. En fascinerande resa från print till online och tillbaka till print OCH online.
  • Publiconnect i Schweiz har gjort en liknande resa som Lokus. Skillnaden är att Publiconnect ingår i Publigroup som har oligopol på ALL annonsförsäljning i landet. Därmed tycks projektet stanna av eftersom incitamentet att vidareutveckla inte finns. Se annonstjänsterna på t.ex. NZZ.
  • Mobila tjänster som SMS, MMS och push-WAP (ja - faktiskt WML!) är numera del av vardagen för brittiska nationella förlagshus. Först nu tycks det sätta fart i USA enlgt g8wave (som har 35 anställda i London och 18 i USA). Märkligt eftersom det tycks plana ut i Sverige just nu (hoppet här hemma ligger på att operatörernas nya förbättrade villkor för medieföretagen skall sätta fart på tjänsterna). Den viktiga insikten just nu är att se på mobilen som en accelerator snarare än som en kanal och vinstmaskin. I Sverige använde 16% av befolkningen mobilt Internet enligt World Internet Institute (mars 2007).
  • Polens ledande nyhetssajt Gazeta ha startat en sajt för nybyggnationer (Dom). Överallt i Warzawa byggs det och priserna ligger inte långt från dom i Stockholm.
  • Avgående VDn på Sesam Mikel Rodhe berättade om sökmotorn nya inriktning som handlar om integrering i tidningssajter och sökordsmarknadsföring snarare än att bli större än Google. Sesam i Norge är den 12:e största sajten och har 10% av sökningarna. Rodhe målar fortfarande upp Google som ett stort hot för nyhetspublicister. Han visade Osloavdelningen på Aftenposten som ett exempel på Sesams nya inriktning.

Intrycken från delen om web 2.0:

  • Alla talare bad web 2.0-bönen som går: google-youtube-flickr-myspace-facebook-technorati-digg-vi-försöker-också.
  • Chefredaktören på Helsingin Sanomat och hs.fi, Reetta Merilainen, imponerade med djupa insikter om hennes redaktions utmaningar när det gäller positionering. Ett exempel på entusiasm och frmtidshopp i det finska vemodet var delsajten Oma Kaupunki - en kombinerad katalogtjänst och konsument-till-konsumentsajt (med rating).
  • Jag imponerades också av polska Gazeta som gör det viktigaste av det som görs i Skandinavien fast med mer hjärta.
  • Skoeps.nl - några holländska unga journalistentreprenörer driver en seriös (verkar det som) sajt för scoop från vanligt folk med journalistambitioner. Skoeps har dessutom globala lanseringsplaner.
  • Schweiziska Cash (jmf Dagens Indsutri)har gått igenom en metamorfos från veckotidning till daglig tidning och mediehus kring affärer och finansvärlden. Bland formaten fins podcast och sajt för Sony PSP. I metamorfosen ingick ett stålbad av total föryngring av redaktionen. Nödvändig enligt VDn Christoph Bauer.

Mest av allt imponerade vår värd Mediehuset Agora (som bildades av fackföreningen Solidarnosz 1989) med flaggskeppet Gazeta. Gazeta har en redaktion på 1000 journalister över hela Polen. Medelåldern liger under 30 år. Alla kanaler utnyttjas systematiskt av en utvecklingshungrig redaktion. Även om medelåldern är låg tycks ingen ha glömt den totalitära tiden för 17 år sedan. Det är som om redaktionen behöver alla medel och alla kanaler för att hålla den demokratiska processen fortsatt levande. Just nu pågår ju en politisk rekyl samtidigt med högkonjunktur i landet.
Under båda dagarna satt ett team vid foten av podiet och bloggade ut konferensen med bilder och engelsk kortversion (INMA-blogg).

Inga kommentarer: