Rookien inom svenska jobbsajter, Svensk Internetrekrytering SIR (som jag har skrivit om tidigare), har skickat falska fakturor enligt DI och affärsvärlden. Det har lett till att ledningen lämnar företaget och att börskursen har nästan halverats på OMX First North. DI beskriver "bristande afärsmoral och avsaknad av kontrollsystem som målas upp av tidgare anställda". SIR har varit känt för sin starka tävlingskultur. Säljarnas löner är, enligt DI, provisionsbaserade. I SIRs egna platsannonser lockas med en snittlön på kring 45 000 kr/månaden. En säljare citeras: "Det spelar ingen roll hur man når resultat, bara du når resultat. Man har en stor press på sig att få upp något på tavlan. Och de som inte gör det får kicken eftersom de säljer för dåligt".
Vårdbranschen betalar, enligt tidningen Dagens Medicin, över 100 miljoner kr per år för att rekrytera nya medarbetare. SIR står bakom sajten Hälsojobb.se som vänder sig mot vårdbranschen. I Dagens Medicin beskrivs SIRs marknadsföringsmetoder: Hälsojobbs säljare ringer upp platsannonsörer i Dagens Medicin, Läkartidningen och Vårdfacket och använder argument som att Hälsojobbs cv-databas innehåller just sådana arbetssökande som eftersöks. För att komma i kontakt med de arbetssökande måste man köpa en annons som publiceras på Hälsojobb.se. När inga ansökningar sedan kommer in via sajten svarar säljarna att det var trist att ingen sökte på just det jobbet.
På en omogen marknad (som rekrytering på nätet) utan marknadsledare kan aggressiv försäljning ge kortsiktiga resultat. Inom rekrytering finns det två grundläggande metoder: antingen söker arbetsgivaren aktivt fram kandidaten eller tvärtom. Tekniken att samla arbetssökande i cv-databaser skapar också utmaningar när det gäller integritet. Monster drabbades allvarligt tidigare i år. Att säljare blandar korten borde ingen professionell köpare luras av - men det tycks vara fallet. Att låta samla arbetssökande i databaser har risker ochantalet personer i databasen som verkligen söker arbete kan alltid ifrågasättas . SIRs kolleger i branschen (Stepstone, Monster, Jobbexpressen, Jobbguiden och Jobsafari) vill starta en branschförening för att "öka trovärdigheten i branschen, bland annat genom att arbeta för ökad överblick, gemensamt mätsystem och standarder för olika trafiktal". I mediebranschen har vi mekanismer och traditioner inom oberoende, etik och mätning. En platsannons är en platsannons är en platsannons.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
På den överetablerade nätrekryteringsmarknaden måste några falla. Det förvånar mej inte att det sker på det här sättet, HR-avdelningarna är omogona köpare av nättjänster och tacksamma offer för slipade säljare. /roger elverskog
Skicka en kommentar