- En forskargrupp på Handels CIC - Center for Information and Communication - släppte det akademiska samlingsverket Beyond Mobility. Återkommer om den när jag får tid över.
- Telia presenterade sin strategi för mobilt Internet som handlade om något som skulle verka vara öppet, "SurfOpen" - men som egentligen verkar stängt. Det kändes som deja vu 1997 när Telia skulle bli medieaktör ("Telia Infomedia" - nuvarande Eniro) med egna redaktioner (Passagen t.ex.). Märkligt nog satt jag på seminariet och försökte hitta till Telias SurfPort från min HTC-mobil - men den kunde INTE hitta portalen. Samtidigt stod Karlberg på podiet och talade om "SurfOpen" som lanseras nästa år. Namnet låter ju inte precis som en revolution - webben är ju öppen. SurfOpen handlar om en öppen portal för mobiler där Telia vill utnyttja sitt kunnande från SurfPort och samtidigt sälja annonser med eget mobilbannersystem och egen redaktion. Karlberg påstod att Telia har 60 miljoner sidvisningar per månad vilket ju ger en hel del annonsvisningar.
- Samtliga aktörer på podiet skall tjäna pengar på annonser. Nu har alltså även Telia anslutit sig till den strategin.
Former X policy chief joins Sam Altman’s Tools for Humanity
16 minuter sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar