Var nyligen på ett partnerevent hos Eniro där, Sebastian Björkelid, en av grundarna till Bilddagboken.se pratade. En sajt som började kring 2004 som ett privat bildalbum på en hårddisk i en källare i Uppsala för att sedan flytta till studentstaden Linköping där sajten tog fart speciellt bland ungdomar i Västerås som flitigt började lägga ut vardagsbilder. Bilddagboken används av "unga för att visa vad som händer i deras liv: vänner, uplevelser, platser".
Idag ägs Bilddagboken av Lunarkoncernen och innehåller 110 miljoner bilder (400 000 laddas upp varje dag). Abosluta merparten av bilderna kommer in via uppladdning och en mindre andel via MMS. Sajten har en miljon uwb i veckan och "flest sidvisningar i Sverige" och därmed en stor potentiell sajt för annonsörer. Bildagbokens "största städer" är Örebro och Västerås förutom de tre storstäderna.
På Bilddagboken finns inte möjlighet att ladda upp video "och kommer heller nog inte finnas i framtiden heller" sa grundaren och menade att det är bäst att förbli trogen grundkonceptet.
Fascinerande och tänkvärd historia I Internetmedernas värld.
Zepto raises another $350M amid retail upheaval in India
53 minuter sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar