- Inte en enda nyhetssajt på topp-10 i Frankrike, Tyskland, Indien, Japan eller USA. Här hemma finns åtminstone två på vår topp-10 (två kvällstidningssajter). Om även Google, Wikipedia och FaceBook skulle listas på svenska KIA-Index (vilket alltså inte är falllet) skulle ändå de två kvällstidningarna finnas på listan. Mäts nätverk in i svenska topp-10 ingår 4 nyhetsmedier eller paket av nyhetmedier.
- Topplistorna för de fem länderna i IHT kommer från ComScore Media Metrix. Men inga listor är publicerade på ComScores egen sajt. Informationen måste köpas vad jag förstår. Därför fick jag förlita mig till en hederlig tryckt dagstidning som i sin tur antagligen har betalat ComScore. Här hemma finns KIA-Index tillgänglig för alla.
- Mätstorheterna på Comscores lista är
- Audience in millions
- Active Reach - hur många unika besökare av det totala antalet besökare på webben
- Usage in days - hur många dagar som en användare besöker en sajt under en månad
- Time per person - i timmar och minuter (gissar - På KIA-Indexmäts unika webbläsare per vecka, besök per vecka och sidvisningar per vecka.
- Google är 1:a och 4:a i både Tyskland och Frankrike (dels nationella Google och dels .com-adressen). Yahoo är 1:a på de övriga tre marknaderna. På KIA-Index ligger MSN
sedan flera år på 1:a plats (3:a i Frankrike och i USA och 10:a i Indien). - Ett alternativ till KIA och ComScore är Alexa's topplista. På svenska versionen av Alexa ligger Aftonbladet på 8:e plats. Google är 1:a och 4:a. Alexa listar 100 sajter. DN är nr 27. Ingen lokal nyhetssajt listas bland dom hundra. Alexa mäter utifrån användare av deras egen installerade sökfunktion. Alltså inte en helt rättvisande metod.
onsdag, mars 05, 2008
Vad listas i toppen världen över
I förra måndagens International Herald Tribune, IHT, publicerades aktuella topplistor över de mest populära webbsajterna i fem länder i januari månad. Det känns märkligt att behöva referera till ett tidningsklipp från förra veckan för att få insikter om ett så snabbt media som webben. Det fanns en del att notera:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar