lördag, september 20, 2008

Vad jag skulle vilja läsa mer om i branschpress

Tiden är knapp. Det märker vi som har fötterna på jorden. Tiden räcker liksom inte till. Det finns många medier att konsumera - så mycket professionellt och användargenererat innehåll. Fransmännen kallar den vanligaste formen av utbrändhet för "intellektuell överbelastning" - ett bra uttryck. För mycket info kan liksom kväva en. Balans i livet är förutsättningen för att kunna ta til sig information. The Economist kallar användargenererat innehåll för en kommersiell återvändsgränd i sitt senaste nummer. En förutssättning för publicisitisk verksamhet är ju ekonomin i verksamheten. Om varken annonsörer eller läsare är beredda att betala har vi en utmaning att matcha skrivar- och skaparlusten som Internet nu gör möjlig att förverkliga. Men i samma artikel brinner en låga av förhoppning av att kunna revolutionera vetenskapsvärlden genom nya ratingsystem av vetenskapsbloggar. Jag tror att redaktioner som jobbar i realtid, som de som finns på dagstidningar, har en viktig roll i att hitta tallang och kvalitet för olika sammanhang och kontext. Precis som The Economist hoppas skall ske i vetenskapsvärlden.



Inga kommentarer: