Man får vad man förtjänar - brukar man säga. Men gäller det även nätet? En del lokala nyhetsajter har hög lojalitet (det vill säga besöksfrekvens eller besök/unik webbläsare och vecka). En övning jag har ägnat mig åt den senaste tiden har varit att ta reda på vad 2008 har gett i intäkter på nätet (alltså från banners, rubriktjänster, katalogtjänster, kontextannonser) till de olika sajterna på KIAs nya kategorilista "dagspress lokal". Resultatet pendlar mellan några ören per besök (t.ex. nya lokala nyhetssajter på mindre orter utanför storstad) upp till 1,80 kr/besök (för stor regionaltidning i Norge). Det finns många felfaktorer i den här kalkylen. Tex kan man inte bara ta en veckas besök från KIA-listan gånger 52. Ibland toppar trafiken uppåt (vid stora händelser) och ibland går den ner (julveckan). Ännu större felfaktor är vad man räknar in som intäkter. Det intressanta är att en mindre nyhetssajt kan ha lika stor intäkt/besök och år som en riktigt stor.
German fintech unicorn N26 just had its first profitable quarter
23 minuter sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar