onsdag, december 02, 2009

Lönsam rubrikannonsmarknad

Rubrikannonsmarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren. Marknaden har helt klart flyttat sin tyngdpunkt till Internet. Gula Tidningen finns inte längre. Istället är det Blocket och Tradera som är marknadsledare. Tradera framförallt för samlarobjekt (men växer nog på en hel del annat som t.ex. kläder) och Blocket för den stora begagnatmarknaden. det finns hundratal andra aktörer på marknaden men dom ligger långt efter. Närmast efter Blocket i annonsvolym och trafik (men ganska långt efter) är bland annat vår egen tjänst Lokus som omsatte uppskattningsvis över 50 miljoner kr 2008 för de anslutna 100-talet medietitlarna i print och online varav ca. hälften på privatmarknaden. En annan aktör är Eniro där det är gratis att annonsera.
Blocket, liksom BytBil, Hitta och flera andra Internettjänster ingår i norska koncernen Schibsted som har verksamheter i bland annat Europa och Asien, men Norge och Sverige är de absolut viktigaste länderna. Blocket hade förra året nettoomsättning på 408 miljoner kr i Sverige, ett rörelseresultat på 239 miljoner kr och en rörelsemarginal på 58,9%. Nettoresultatet som skickades till moderkoncernen var för Blocket 127 miljoner kr. Av hela Schibstedskoncernens resultat förra året kom 81% från online verksamheterna. Blocket är den största succén genom att konceptet har exporterats till ett tiotal länder. Rubrikannonstjänster världen över står för 20% av Schibsteds totala omsättning förra året.
Blocket startades i Fjälkinge 1996 i Skåne. Shibsted hävdar att ungefär halva svenska folket har sålt eller köpt något på sajten. Enligt Shibsted skall Blocket i år satsa på mäklarmarknaden och kommersiella lokaler. Det stämmer nog för jag såg själv Blocket på Mäklarmässan i Kista häromveckan. I broschyren som delades ut skyltar man med mäklaren Erik Olsson som tycks ha skrivit avtal med sajten.
I Shibsted rapporter räknas BytBil ihop med Blocket. Men BytBil (för övrigt faktiskt en ramavtalspartner till Citygate) är faktiskt ett eget bolag med egen verksamhet inriktad på hantering av begagnatlager och webbpublicering för bilhandlare. BytBil hade en omsättning på 67 miljoner kr förra året. Rörelsemarginalen för BytBil var 50% med ca. 33 miljoner kr i röresleresultat. Enligt Allabolag.se hade Blocket 19 anställda och BytBil 28 anställda förra året.
På Blocket kostar det allt från 20 kr till ca. 150 kr att annonsera privat. För företag är det dyrare. En bilhandlare t.ex. kan betala ca. 2 200 kr/mån plus ett årligt grundabonnemang på 9 000 kr. För ett BytBil-abbonnemang betalar handlaren uppskattningsvis 2 300 kr per månad.
Både BytBil och Blocket ingår i Schibsted Classified Media (SCM) som är baserat i Oslo. Norska sajten Finn.no - en kollega till Blocket (fast med helt egen teknik och eget upplägg mer likt Lokus) - ingår inte i SCM. Finn hade förra året 258 anställda (!).






Inga kommentarer: