- Totala annonskakan minskar över hela Europa under 2009 - allt från -3% i Danmark, -14% i Storbritannien, -34% i Estland och Ryssland till -57% på Irland (!). I Danmark är Internetannonseringen nu största kategorin före tv och dagspress.
- rejäla tapp på annonsintäkter rapporteras från de flesta håll för 2009.
- Tapp på upplaga varierar. En stor italienska dagstidning har tappat 20% av upplagan under 2009 medan flamländska dagspressen i Belgien har relativt stabil upplageutveckling. I regel tappar europeiska dagspressen 2-4% i upplaga per år.
- Man förutspår att brittisk regionalpress kommer att ha halverat antal arbetsplatser till 2012.
- I Norge har lokaltidningskartan ritats om i och med att Schibsted genom Media Norge har strukturerat om sina lokaltidningar i ett bolag. Mecomägda Edda Media är den andra lokala mediekoncernen. Den tredje är A-Pressen som är speciellt starka utmed norra västkusten. En ny koncernbildning är Polaris som finns i mellan-Norge. Där ingår Adressavisen i Trondheim. Tre koncernknutna säljabolag erbjuder riksamarkneden print- och onlineannonsering: Schibsteds Storbyanonse, Eddas Mediasite och A-pressen. I Sverige finns ett helt annat upplägg på rikssälj och det kommer dessutom att förändras rejält i vår (som man kan läsa om här). Samtliga norska tidningar har onlinekatalogtjänster: Schibsted har tex www.btguiden.no, Edda har www.lokalguiden.no och A-Pressen har www.derdubor.no. Alla tre är mycket lika Citygates s.k. Företagsguide. När det gäller rubrikannonsmarknaderna har de Schibstedtidningarna börjat släppa banden till Schibsteds oerhört framgångsrika rubrikannonssajt www.finn.no. Edda har förändrat ett nationellt helhetskoncept för jobb, motor, prylar och bostad till att satasa på de lokala tidningarnas varumärken för runbriktjänster på Internet. På nationell nivå driver Edda vidare www.tinde.se med fokus på mäklartjänster. A-Pressen kör vidare med sitt nationella koncept www.zett.no.
- Blocket har startat i Finland som www.tori.fi.
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar