söndag, februari 06, 2011

Landet runt

  • Haparandabladet frontar med en stor bild på dagens papperstidning. Under webb-addressen hbwebben.se samlas "nyheter och diskussioner från Tårnedalen". Sajten är enligt Medievärlden byggd i WordPress (September 2009).
  • NorrbottensKuriren i Luleå har ny design sedan december. Toppnavigering och trespalt enligt modell från hd.se. Konkurrenten NSD har liknande upplägg. NSD har ca. 106 000 unika/vecka medan Kuriren ligger omkring 20 000 under. Engagemang (sidor/besök) och lojalitet (besök/besökare) identiska (Källa: www.kiaindex.net vecka 52). Både NSD och Kuriren ingår i koncernen NTM som har ett egetutvecklat webbpubliceringssystem vid namn EDGE.
  • VK, med säte i Umeå, fortsätter sin formkonservatism. Lokalsajter för inlandsorter är fyllda av liv - se t.ex. Vilhelmina. Bloggavdelningen är Västerbottens huvudforum för egna röster - och representerar 10-20% av trafiken. VK är fortsatt i topp i trafik, engagemang och lojalitet bland svenska lokala nyhetssajter. Men ett trendbrott är att nu ökar uwb per vecka och sidvisningarna sjunker vecka för vecka. Kan det bero på att allt fler använder alltfler enheter för att komma åt webben? VK kör Stampens AdBid liksom flera andra annonssamarbeten. VKs plan är att övergå till WordPress precis som systersajten Folkbladet sedan fyra år.
  • Norran, med säte i Skellefteå, samarbetar med VK. Det kan man se t.ex. i att även Norran har AdBid-annonser. Norran har mer varierande trafik än VK men ett nästan lika stort engagemang. Norran säljer PDF:er av papperstidningen via norska konceptet Buy&Read. Norran har, liksom vk, ett eget lunchkoncept där restauranger uppdaterar menyer dagligen. Norrans sajt rullar på norska Escenic.
  • Allehanda, med säte i Örnsköldsvik, ingår i MittMedia-koncernen tillsammans med de nedan följande titlarna. Jag har med nyfikenhet och entusiasm följt Allehandas satsning på lokal medborgarjournalistisk i text och bild under rubriken "Nära". För några år sedan var högerspalten på de ca tio lokala sajterna fyllda med olika typer av lokala annonser - de flesta genererade genom Citygates annonstjänster (det bolag som undertecknad arbetar för). Här fanns annonser från tidningen, familjeannonser, självbokade förenings- och företagsannonser i radannonsform, Lokusannonser med mera. Det är tråkigt att se att högersplalterna på dessa lokalsajter numera är tomma. 
  • Till Jämtland! ÖP och LT har tätt mellan annonserna. Värlsbäst på sälj i MittMedia-koncernen. I högerspalten i 2:a skärm kan man se Österunds-Tidningars (ÖT) senaste webb-annonsformat: textlänkar som tycks säljas framgångsrikt. ÖTs säljavdelning är duktig - de har bra antal på platsannonser, bilhandlarobjekt, mäklarobjekt, reseobjekt, textlänkar, displayannonser av olika format och upplägg.
  • I Sundsvall gäller ST. På annonssidan dominerar en panorama i topp för Stenstaden" och ett "Mittuppslag" i 2-3 skärm. Båda formaten är samlingsannanser i bannerformat. Just nu fyra "Drömjobb" på starsidan. ÖT (ovan) hade nio. NSD och Kuriren hade elva.
  • I Hälsingland samlar Helahälsingland.se nyheter och annat lokalt innehåll från fyra tidningsredaktioner: HT, Ljusnan, Ljusdals-Posten, Söderhamns-Kuriren samt fyra gratistidningar. Hälsingetidningar är duktiga på volym och intäkt för Lokus privatannonser.
  • I Gävleborg finns GD och Arbetarbladet. Här promotas familjeannonser föredömligt. Affärer.cc är den gemensamma näringslivssajten. Där ligger en videointervju av sjukhusdirektören Lena Munkhammar, som tidigare var VD för Gävletidningar.
  • I Dalarna finns en av landets största lokaltidningar och lokala nyhetssajter: DT. Under våren skall DTs sajt för ny form och gå över till Polopoly som övriga MittMediasajter rullar på.
  • I Värmland gäller NWT eller VF. NWT är samlingssajt för en rad tidningar inom Anderkoncernen. NWT rullar i samma hjulspår som HD. Men här finns också egna projekt: tex Karta! 
  • I min gamla hemstad Karlskoga är tidningskonkurrensen markant. Här kan man läsa Ander-ägda NWT eller Karlskoga Tidning eller Stampen-Promedia-ägda Karlskoga-Kuriren eller NA. Karlskoga-Kuriren har nyligen lanserats Citygate-konceptet Marknadsguiden för "sök bland butiker, tjänster och företag". 
  • Åk E18 knappt en timma österut och hamna i Örebro på det stora länstidningen NA. NA är på 5:e plats bland landets stora lokala nyhetssajter (efter gp, sydsvenskan, hd och vk).
  • I Berslagen finns en rad mindre tidningar som tidigare samlades i koncernen Ingress. Nu finns dom inom Promedia. Det gäller tidningarna i Sala, Fagersta, Arboga och Köping. Numera har dessa orters tidningar egna sajter som t.ex. Bblat.se. Här betonas läsarbidrag i olika former - via blogg eller nätverket Familjeliv (som liksom BBlat ingår i Stampen-koncernen). Inga drömjobb sålda när jag tittade in! 
  • Från Örebro är det ungefär en timma till Västerås där man läser VLT. Liksom NA ingår VLT i Promedia. Formen är snarlik och plattformen är identisk. men känslan är ändå annorlunda på VLTs sajt. Bra fart på drömjobbet!
  • Vidare mot Stockholm passerar vi Enköping där Ander-ägda Enköpings-Posten gäller. Sajtadressen är perfekt, eposten.se, men innehållet är minimalt jämfört med vad man är van vid. Inga nyheter. Däremot påstår en liten annons på sajten att Eposten finns i iPad.
  • Åker vi södra vägen mot Sockholm från Örebro, den söder om Mälaren, kommer vi in i Eskilstuna-Kuriren-land. I samma koncern ingår Folket, Katrineholms-Kuriren och SN. Samtliga ges ut i Sörmland.
  • I södertälje gäller LT, i Nynäshamn NynäshamnsPosten och i Norrtälje Norrtelje Tidning. Alla tre ingår i Promedia. Vecka 52 hade dessa sajter ca 40 000, 2 500 och 14 000 unika webbläsare som besökare.
  • I Östergötland finns många medier att välja på - i de flesta fall ägda av NTM med säte i Norrköping. Corren (liksom VT i småland men ändå i NTM) har lanserat en ny version av Lokus som snart rullas ut över hela landet. Gratistidningen Extra, också i NTM-koncernen, i Linköping och Norrköping har ingen traditionell tidningssajt. Både Corren och NT erbjuder egna tv-kanaler i fasta tv-nät och på webben. Än så länge är NTM-koncernen ensam i landet men denna form av ambitiös lokal-tv.
  • Lite längre söderut i Småland och Blekinge dominerar Gota Media. På BLT gillar jag ingången till "Fackmannen" för sök av hantverkare. Den leder direkt till företagssajter.
  • Strömstad Tidning har jag skrivit om förut. Ett litet gäng på en liten ort jobbar som nyhetsentreprenörer med video och livesändningar i bambuser. Fem klick per månad är kostnadsfritt på ST. Fler klick kostar ca. 10 kr i månaden. Efter några månader med betaltjänster har 25% av prenumeranterna valt till webben för ca 120 kr om året.
  • Sydsvenskan bröt designmönstret förra våren med en ny "ö-uppbyggd" sajtdesign. Trenden finns även i Danmark. Det kommer fler lokala nyhetssajter med liknande upplägg.

Inga kommentarer: