tisdag, mars 23, 2010

Välj en färg och jag skall säga dig vem du är


Tidningen Chef skriver om ett märkligt färgtest som avslöjar din karriärtyp. USA Today skriver om samma test här.
Själv blev jag organisatören eller möjligtvis sökaren. Till skillnad från merparten av över 8 000 testade amerikanska VD:ar gillar jag rött. Gör testen här.

måndag, mars 22, 2010

Det finns hopp! Tidningsläsarna blir äldre ;-)

Enligt SCB ökar landets medelålder snabbt.
Det bör väl innebära att tidningsläsandet
med sannolikhet fortsätter?

Nedslag landet runt


Några nedslag landet runt:
- Den 14 april släpper Corren och NT Affärsliv.com en gemensam affärssajt för det östgötska näringslivet. Jag har sett mer av den än ni ser här och den ger helt klart affärskänsla.
- Norrbottensajterna som t.ex. Kuriren.nu jobbar kreativt med annonsformat. Se t.ex. mäklarannonsen i mittenspalt, reseannonser i samarbete med Reseguiden och inte minst vinboxen som förföljer mig var jag än scrollar.
- På vk.se kan man redan vinna IPad fast den ännu inte är släppt.
- ÖP har en take-over idag den 22 mars - från Nordea. ÖP är som vanligt duktiga med Citygates lösningar. Här finns mäklar-, bilhandlar-, privat- och jobb-objekt.
- DT har lanserat en ny community i anslutning till Lördagsbilagan Pralin. Målgrupp yngre (och uppåt) vuxna kvinnor. Intressanta bloggare. Lokal mat!
- Mycket ToppJobbs i Gävle. Härligt! Konjunkturen vänder.
- NA gör om NA.
- Förutom NA har även Ekuriren.se startat en version av Citygates ständiga närvaro för lokala företag.
-HP liksom HN är duktiga på visningar av lokal nyhetsvideo.

Vilka län kan erbjuda 50 MBit/s eller mer?

50 MBit/s är mycket bandbredd. Var i landet kan man få tillgång till 50 MBit/s? Den här kartan ger svaret. Man skall inte dra förhastade slutsatser. Men jag frågar mig ändå om de röda länen har utmaningar i att erbjuda bandbredd även till lägre och rimliga bandbredder?

Vill du ha mer eller har du redan fått nog

Det känns lite som 1995 just nu. Stora förlagen spekulerar genom YouTube i medieprodukter för kommande "plattor". Frågan till dig: vill du ha mer eller har du fått nog? Samlar några länkar här:
- Bonniers
- New York Times
- De Telegraph
- Wired
- Sports Illustraded
- VIV Mag

tisdag, mars 02, 2010

Nytt sätt att köpa journalistik

Annons, prenumeration eller pay-as-you-go är tre intäktsmodeller som medier jobbar med på nätet. Pay-as-you go kräver smidiga betalsätt.
Sedan många år har vi på Citygate byggt upp en verksamhet som tar betalt på nätet. Det handlar om privatannonser som betalas på nätet via bankkort. betalsamtal, eller bank direkt genom vår betalpartner Payex. Beloppen är allt från 10 kr upp till flera hundra.
Då och då överväger vi att byta till en annan leverantör - tex till DIBS, men hitills har vi bestämt oss för att ligga kvar hos Payex. Skälen är huvudsakligen två. Dels handlar det om tillräckligt låg kostnad (d.v.s. pris/prestanda jämfört mot alternativkostnaden som man får om man väljer annan leverantör) och dels handlar det om möjlighet till smidiga mikrobetalningar. Payex "elektroniska plånbok" har varit en lovande möjlighet sedan starten men har inte förverkligats. Jan Hellin, chefredaktör på Aftonbladet menar att nu är det dags i det här blogginlägget. Minsta möjliga transaktionskostnad med Payexkonto skall vara kring 50-60 öre om jag är rätt informerad. Story to be continued.








måndag, mars 01, 2010

Update europieska nyhetsmedier

Jag har förmånen att sitta i styrelsen för INMA Europe – en samarbetsorganisation för marknadsföring av nyhetsorganisationer. I fredags-lördags var jag på plats för styrelsemöte i polska Krakow. Här följer några noteringar från mötet som kanske kan ses som en sorts update av status quo för annonsmarknader och nyhetsmedier på kontinenten.
  • Totala annonskakan minskar över hela Europa under 2009 - allt från -3% i Danmark, -14% i Storbritannien, -34% i Estland och Ryssland till -57% på Irland (!). I Danmark är Internetannonseringen nu största kategorin före tv och dagspress.
  • rejäla tapp på annonsintäkter rapporteras från de flesta håll för 2009.
  • Tapp på upplaga varierar. En stor italienska dagstidning har tappat 20% av upplagan under 2009 medan flamländska dagspressen i Belgien har relativt stabil upplageutveckling. I regel tappar europeiska dagspressen 2-4% i upplaga per år.
  • Man förutspår att brittisk regionalpress kommer att ha halverat antal arbetsplatser till 2012.
  • I Norge har lokaltidningskartan ritats om i och med att Schibsted genom Media Norge har strukturerat om sina lokaltidningar i ett bolag. Mecomägda Edda Media är den andra lokala mediekoncernen. Den tredje är A-Pressen som är speciellt starka utmed norra västkusten. En ny koncernbildning är Polaris som finns i mellan-Norge. Där ingår Adressavisen i Trondheim. Tre koncernknutna säljabolag erbjuder riksamarkneden print- och onlineannonsering: Schibsteds Storbyanonse, Eddas Mediasite och A-pressen. I Sverige finns ett helt annat upplägg på rikssälj och det kommer dessutom att förändras rejält i vår (som man kan läsa om här). Samtliga norska tidningar har onlinekatalogtjänster: Schibsted har tex www.btguiden.no, Edda har www.lokalguiden.no och A-Pressen har www.derdubor.no. Alla tre är mycket lika Citygates s.k. Företagsguide. När det gäller rubrikannonsmarknaderna har de Schibstedtidningarna börjat släppa banden till Schibsteds oerhört framgångsrika rubrikannonssajt www.finn.no. Edda har förändrat ett nationellt helhetskoncept för jobb, motor, prylar och bostad till att satasa på de lokala tidningarnas varumärken för runbriktjänster på Internet. På nationell nivå driver Edda vidare www.tinde.se med fokus på mäklartjänster. A-Pressen kör vidare med sitt nationella koncept www.zett.no.
  • Blocket har startat i Finland som www.tori.fi.

- I slutet av september arrangerar INMA konferensen Outlook 2011 i Krakow. Den rekommenderas för ledningar och ägarrepresentanter.




fredag, januari 08, 2010

Outlook 2010

Den internationella samarbetsorganisationen INMA har för sina medlemmar publicerat sin årliga "Outlook". Dokumentet är, som vanligt, författat av organisationens VD Earl Wilkinson. Wilkinson är en insiktsfull klok och erfaren man med relevanta reflektioner och förmåga att uttrycka sig. Tillgång till rapporten är en medlemsförmån. Men här följer en rad tankeväckande citat ur rapporten:

- “a Swedish publisher of a popular daily put it to me this way: Americans are being pounded on 85% of their business model (advertising), while he’s being pounded on 35% of his business model.”

- “a U.S. newspaper that published a blaring headline about how the Wall Street Journal laid off 15 people, while in a smaller headline they mentioned IBM had laid off 15,000. Newspapers “tell a story of glass half-empty” when reporting on themselves, she said.”

- “10 questions newspaper industry CEOs should be asking themselves about the reformulation of their budgets and plans over the next 18 months.”

- “The content-advertising revenue mix must shift more to the content side or we are all doomed."

- Stampens VD Tomas Brunegård citeras: “Newspapers are no longer in the centre of the universe. We are part of a network, we rely on each other, and we have to identify how this works in order to create a business model for the future.”. Ett andra Brunegårdcitat: “We gave them (them=bilhandlare) space for free, but we had an agreement that if they sold cars we got a share of that. Fur us, it was to get knowledge. The most important thing is not to make money today or tomorrow, but maybe the day after tomorrow."

- “Content gains value as it gains links. “You have to make your stuff open. If you’re not searchable, you won’t be found. If you’re not linkable, you don’t exist.”

- “A European publisher told INMA that while his page views have doubled, they need to double again because the internet is all about scale. He said that while 25% of web site visitors go to his site monthly, 8% go daily and that daily number needs to be closer to 25%.”

- “Web sites are expected to account for 10% of daily newspaper advertising in 2013 worldwide, compared with 6% in 2008, according to PricewaterhouseCoopers. The highest-end region for web site advertising in four years will be North America where 15% of advertising will be digital. This is hardly a revenue panacea.”

- “The chief digital officer of a Canadian newspaper passionately argued that you can’t talk about total audience. There are too many differences in audience behaviour connected with the platforms. You can sell what you know, and we know the unique value propositions of each medium — not necessarily the synergistic effects across media.”

- “Still at a third office in Oslo, Finn executives are aware of their print roots, yet they talk distantly about them like a history teacher explaining humanity’s evolutionary roots. Finn has a distinct sales culture with youngish employees who mix entrepreneurialism with sales with technology.”

- “…newspapers today are a “hybrid media….”

- “If we explain how we are a business model in transition that is still keeping its core mission and values together while navigating this change, we re-establish our position and value. We aren’t going away, but we are changing. That’s not a bad thing. Too often it is reported as a bad thing because we only report old metrics that don’t tell the whole story.”






torsdag, december 31, 2009

Gott Nytt 2010

Ett Gott Nytt 2010 önskas alla. Det blir ett spännande år. Eller hur!





torsdag, december 03, 2009

Om inspirerande ledarskap

Många med mig njuter av inspirerande föredrag i webbvideo på sajten TED. Denna video om att leda som de stora dirigenterna av Itay Talgam vill jag rekommendera. Det är en underbart inspirerande snutt som bara är 24 minuter lång. Sista stunden fällde jag nästan en tår. Jag vet inte varför. Som Talgam säger: "det man gillar allra mest - skall man ge bort".
Videon påminner mig också om idén med "mediedirigenter", som det talades om för några år sedan (tror att jag hörde begreppet först på mediehuset Nordjyske i Danmark) . Mediediregenten skall leda multidesken varifrån det skall publiceras i många olika medieformer. Här kan alla ni mediediregenter hitta inspiration.





onsdag, december 02, 2009

Lönsam rubrikannonsmarknad

Rubrikannonsmarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren. Marknaden har helt klart flyttat sin tyngdpunkt till Internet. Gula Tidningen finns inte längre. Istället är det Blocket och Tradera som är marknadsledare. Tradera framförallt för samlarobjekt (men växer nog på en hel del annat som t.ex. kläder) och Blocket för den stora begagnatmarknaden. det finns hundratal andra aktörer på marknaden men dom ligger långt efter. Närmast efter Blocket i annonsvolym och trafik (men ganska långt efter) är bland annat vår egen tjänst Lokus som omsatte uppskattningsvis över 50 miljoner kr 2008 för de anslutna 100-talet medietitlarna i print och online varav ca. hälften på privatmarknaden. En annan aktör är Eniro där det är gratis att annonsera.
Blocket, liksom BytBil, Hitta och flera andra Internettjänster ingår i norska koncernen Schibsted som har verksamheter i bland annat Europa och Asien, men Norge och Sverige är de absolut viktigaste länderna. Blocket hade förra året nettoomsättning på 408 miljoner kr i Sverige, ett rörelseresultat på 239 miljoner kr och en rörelsemarginal på 58,9%. Nettoresultatet som skickades till moderkoncernen var för Blocket 127 miljoner kr. Av hela Schibstedskoncernens resultat förra året kom 81% från online verksamheterna. Blocket är den största succén genom att konceptet har exporterats till ett tiotal länder. Rubrikannonstjänster världen över står för 20% av Schibsteds totala omsättning förra året.
Blocket startades i Fjälkinge 1996 i Skåne. Shibsted hävdar att ungefär halva svenska folket har sålt eller köpt något på sajten. Enligt Shibsted skall Blocket i år satsa på mäklarmarknaden och kommersiella lokaler. Det stämmer nog för jag såg själv Blocket på Mäklarmässan i Kista häromveckan. I broschyren som delades ut skyltar man med mäklaren Erik Olsson som tycks ha skrivit avtal med sajten.
I Shibsted rapporter räknas BytBil ihop med Blocket. Men BytBil (för övrigt faktiskt en ramavtalspartner till Citygate) är faktiskt ett eget bolag med egen verksamhet inriktad på hantering av begagnatlager och webbpublicering för bilhandlare. BytBil hade en omsättning på 67 miljoner kr förra året. Rörelsemarginalen för BytBil var 50% med ca. 33 miljoner kr i röresleresultat. Enligt Allabolag.se hade Blocket 19 anställda och BytBil 28 anställda förra året.
På Blocket kostar det allt från 20 kr till ca. 150 kr att annonsera privat. För företag är det dyrare. En bilhandlare t.ex. kan betala ca. 2 200 kr/mån plus ett årligt grundabonnemang på 9 000 kr. För ett BytBil-abbonnemang betalar handlaren uppskattningsvis 2 300 kr per månad.
Både BytBil och Blocket ingår i Schibsted Classified Media (SCM) som är baserat i Oslo. Norska sajten Finn.no - en kollega till Blocket (fast med helt egen teknik och eget upplägg mer likt Lokus) - ingår inte i SCM. Finn hade förra året 258 anställda (!).






måndag, november 30, 2009

Noterat 1:a advent

  • Eniros bjuder, då och då, på partnerträff. I veckan var jag med på den senaste. Trevligt, öppet och informativt. Vi fick höra om Spotify, FaceBook och, självklart om, Eniro.
    Eniro: I Norge tar online 75% av Eniros omsättning numera. I Sverige hälften (i t.ex. Franrike sades fördelningen vara 75% katalog och 25% online). Eniros mål på hemmamarknaderna är att vara bättre än Google på vissa områden - sånt som är "viktigast för oss". Andra nyckelord är "relevans", "transaktioner" ("50-70% av gula sökningar mynnar ut i en transaktion" och "förvånansvärt få träffar på Google leder till transaktion") och "segmentspecifik presentation" (visningen för en frisör med tidsbeställning och karta och visning för rörmokare med offerterbjudande och utan karta). Eniro har ambitionen att bygga nätverk av webbsajter kring Eniros sajter som t.ex. användarstyrda tyck-till-om-sajten Rejta.se. Exmpel på kringtjänster som Eniro tar fram är Eniro upphandling ("public2b" och "b2b"), print-to-web-gränssnitt, avancerade karttjänster (som previewades i alfaversion på arrangemanget) och transaktionsgränssnitt. Eniro är MSNs partner inom Köp&Sälj sedan en tid.
    Spotify: Medgrundaren Daniel Ek gick som 23-åring med sitt koncept till skivbolaget Universal och lyckades komma ut med ett avtal. Idag har Spotify 6 miljoner användare i några europeiska länder och räknar med 100 miljoner i slutet på nästa år över stora delar av världen. Man räknar med att upp till 15% av användarna kan vara intresserade av premiumversionen för ca. 100 kr/månad (priset i Sverige - räkna och upptäck hur snabbt beloppen blir gigantiska). Av 1,5 miljoner användare i Sverige finns hälften utanför storstadsregionerna. En svensk användare lyssnar i snitt i 72 minuter på i snitt 27 låtar.
    FaceBook har 2,9 miljoner användare i Sverige. FaceBook når tre generationer - barn, föräldrar och föräldrarnas föräldrar, I genomsnitt besöks FaceBook 2,6 gåmger per dag och ett besök varar 16 minuter i snitt. Globalt har FaceBook 850 utvecklare och 150 säljare. Annonsformaten är diskreta och "klassiska".
  • Herr Ordförande, vaccinera Ert företag mot kossor & administratörer!. Ambitiös bloggpost om Eniros och Blockets utmaningar.
  • I DIs tryckta tidning i fredags fanns artikel om "budgetsystemet" Hego för direktsändning av evenemang på webben. Systemet klarar sig med en ensam bildproducent. Kan det vara något för handbollen i Eskilstuna och bandyn i Lidköping?






lördag, november 14, 2009

Idéer för Lokus?

  • Vi lever i ett konsumtionsamhälle. Sannolikt har din granne allt du behöver. Varför inte låna eller hyra grejerna du behöver av grannen? Det är konceptet för Neighborgoods.net. "Alfa-lanseringen" skedde nyligen i södra Kalifornien. Påminner lite om svenska tjänsten Grannar men är mer inriktad på prylar.
  • Intelligent sök bland CVs och i CRM-databas säger sig jobbsajten Monster kunna erbjuda inom kort. Det sägs att en skicklig rektyterare kan bedömma en cv på 90 sekunder. Nu kan Monster bedöma om en cv är intressant (fast med automatik) till en hastighet av 15 miljoner cv:s per sekund tack vare s.k. "konceptuellt sök".
  • Amerikanska tridningskoncernen Scripps samarbetar med how-to-videosajten 5min.com.
  • På amerikanska radiostationer förekommer "radio classifieds" - ungefär som att Lokusannonser läses upp i radio Rix.
  • Dagstidningen Orange County Register har utvecklat självservice för annonsörer - både privata och företag. Tidningen beräknar att 30% av alla annonsering kommer att genereras genom självservice 2012 (idag 0,2%). Vid framtagningen har hela tidningens personal medverkat och testat bokningssystemet. När systemet lanserades deltog alla anställda och bokade egna annonser. Tidningens personal har visitkort med koder för gratisannonsering. Mest tryck på bokningen är det kring middagstid till tidig eftermiddag, Tre personer arbetar heltid från 8 till 18 med support.
  • Baaam.it - I Italien har en köpochsäljssajt lanserats som har som idé att garantera att inte bedrägeri förekommer. Detta sker genom escrow-konto. Professionella säljare kan köpa abonnemang till sajten för kring 100 € per år.
  • I USA och England är prisinfo på bostadssajter som en sort skvallerfaktor en ny fluga. I mars 2008 lanserades Zoopla i England och har snabbt kommit upp i över 1 miljon unika per månad och blir därmed 3 eller 4:a på marknaden. Zoopla har köptr flera andra bostadssajter för att öka på tillväxten. Alla skall bli "powered bya Zoopla". Störst i england på området är Rightmove.
Idéerna är hämtade ur två av höstens nyhetsbrev Classified Intelligence Report från aimgroup.






Hur går det för mediehusens kunder?

Som alla vet är inte samhällsekonomin den bästa just nu. Men hur går det egentligen för mediehusens trogna lokala annonsörer? PAR har sammanställt topp- och bottenlistor för 2008/2009. Här kommer några exempel:
  • Sämst avkastning på eget kapital har branscherna: skohandel 2,3%, mc-handel 3,6%, klädhandel 3,7%, glashandel 3,8%, bokhandel 4,2%, möbelhandel 4,2%, , resebyråer 4,5% och tv- och radiohandlare 4,7%.
  • Bäst avkastning på eget kapital har branscherna: advokatbyråer 20% samt öppen hälso- och sjukvård med 19,1%.
  • Lägst tillväxt har branscherna tv och radiohandel -2% och skohandel -1%. Nolltillväxt har en rad branscher som bokhandel, optiker, möbelhandel, el-handel, klädhandel, bilhandel och däckservice.
  • Högst tillväxt har fasad- och snickeri!
Bilhandeln hamnar på 95:e plats (5:a från slutet där mc-handlare hamnar sist). Högst totalranking får advokater.

Det finns 285 000 aktiebolag med bokslutsuppgifter för 2008 i PARs register. Av dessa har 165 000 en nettomsättning på över 1 miljon kr. De 100 branscherna på PARs ranking innefattar 136 000 bolag.





söndag, november 08, 2009

Landet runt

  • Under några är har jag förespråkat stora annonsformat på lokala nyhetssajter. Kortftattat har resonemanget gått ut på att det är bättre att ha en fåtal stora annonsformat och positioner som syns och skapar intresse hos besökaMediamarkt i höresre och annonsörer än ett stort lager av många mindre format. Numera är det ofta trångt på nyhetssajternas 1:a skärmar. Tiderna har förändrats. Vi ser mindre format igen, men smartare och mer interaktiva. Samtidigt erbjuds annonsörer att ta över startsida eller synas över ännu större ytor. Trenden är alltså mer mångfald av format.
    Se t.ex. vk (Mediamarkt i vänsterspalt och Coop i mittenspalt).
  • Mer VK. Webbutvecklaren Christopher Larsson har en intressant blogg som ger insyn i utvecklarvardagen. Läs om tex VKs trafikökning tack vare lokala bloggar eller om VKs planer inom scociala medier:
    Christoffers blogg
  • Trenden i år är publiceringspolicies som skiljer tidning och nät. Jag skrev om det häromdagen. För ett år sedan skrev Fredrik Nygren ett intressant inlägg i frågan med flera exempel och många intressanta kommentarer:
    Papperstidningen räddas inte av ransonering på webben
    Men jag håller inte med Nygren. Inlägget är ju ett år gammalt. De sajter som idag skiljer tidning och nät erbjuder ett oberoende nyhetsflöde.






torsdag, oktober 29, 2009

Nya policies för webbpublicering

En ny trend bland redaktionerna ute i landets mediehus är nya instruktioner och policies för webbpublicering. Samtidigt som "en redaktion och fler kanaler" gäller så gäller också alltmer "två olika kanaler och två olika publiceringsprinciper". Det nya är den tydliga instruktionen att undvika att publicera tidningsartiklar på nätet. Webben skall ha egna nyhetsflöden som passar det ständigt tillgängliga mediet.
Samtidigt har många insett vikten av att erbjuda navigering och innehåll via sök. För redaktionellt sök hamnar mediehuset i ett dilemma. Då finns ju ett vägval mellan att erbjuda tidningsarkivet kostnadsfritt eller mot betalning. Få tidningar har, vad jag vet, prövat att ta betalt för läsning av artiklar i ett onlinearkiv. Vi har ju förstås Retriever Mediearkivet som numera ingår i TT . Men jag talar nu om sök på själva tidningssajten.
För de tidningar som vill pröva att ta några kronor eller ören (så länge dom finns kvar) per titt på träff borde vi arbeta för ett enkelt sätt att köpa klick. Som i ITunes, AppStore i IPhone eller varför inte som i nya svenska sajten FileHill. Både Citygate och Retriever använder Payex - i alla fall i nuläget och Payex erbjuder faktiskt en e-plånbok. Kanske amerikanska PayPal är ett alternativ? Vi borde prata oss samman i branschen. Hur gör vi det enklast för konsumenten att betala små belopp på ett sätt som inte sätter hinder i transparens, tillgänglighet och öppenhet. Små belopp kan skapa många bäckar små (vissa i branschen förkortar detta till MBS - en tidning jag känner till har t.o.m. en MBS manager). Och visst, som alla känner till, många bäckar små leder till åar, älvar, sjöar och sen till hav. Små pengar kan bli stora belopp. Jag tror att webb-talibaner inte gillar bäckar. Och printtalibanerna gillar inte den stora öppna webbprärien. Vårt ansvar är i alla fall att hitta medelvägen och, framförallt, att skapa vårt eget leverbröd - mer än bara vatten.





söndag, oktober 25, 2009

Outlook 2010 - Sammanfattning av INMA-OPA i Liverpool

Nätverket INMA - International News Marketing Association - arrangerade i slutet på förra veckan sin årliga konferens "Outlook". Denna gång i Liverpool (mer om den staden nedan).
Det är numera en utmaning med konferenser i branschen. Dels sätter konjunkturen och säkert även branschens självpåtagna kris hinder för många att överhuvudtaget komma iväg på en konferens av kostnadsskäl. Citygates uppdrag handlar om utveckling och däri ingår omvärldsbevakning och då är konferenser ett sätt att hålla koll. Men vilken skall man åka på? Jag tvekade länge mellan IFRA Beyond som har varit valet de senaste åren, ICMA Monetizing Classifieds som fokuserar på Citygates prioriterade område, Future of Web Apps som är praktiskt inriktad på webbens möjligheter eller Kelsey Local eller..... . Det finns många att välja emellan. Jag valde en konferens av ganska traditionellt format och innehåll. Min uppfattning är att även om utvecklingen går snabbt ligger möjligheterna i evolutionen, nyanserna och den naturliga förlängningen av våra nuvarande verksamheter. Ytterligare ett skäl till att jag åkte till Liverpool var att jag har blivit invald i styrelsen för INMA Europe, som hade möte i anslutning till konferensen. Det gjorde valet ännu lättare.
Och vad blev behållningen av INMA Outlook 2010?
  • Ca 160 deltagare från över 20 länder lyssnade på talare från huvudsakligen Europeiska mediebolag. Jag blev besviken över att Sara Örvall från Bonniers inte dök upp som lovat.
  • Många föredrag hölls i en variant av pecha kucha (ursprungligen 20 powerpointbilder a 20 sekunder vilket ger ca 7 minuter per insats) vilket fungerade bra. På vårt eget Citygate Forum (nästa gång 13-14 april 2010) har vi ngt liknande som vi kallar hisspitchpanelen som bara ger 5 minuter till föredragshållaren. Hela programmet för INMA finns här.
  • Som på de flesta andra konferenser numera upprepades uppmaningar som "fail fast forward" (misslyckas snabbt framåt). Vad betyder det egentligen? Varför skall man misslyckas.
  • Den nya tyska individualiserade dagstidningen Niiu som skall göra premiär i november presenterades. Anna Serner har skrivit om den på sin blogg. Även så Time Magazine i fredags. Niiu skall vara en prenumererad tidning som byggs upp av innehåll som prenumeranten väljer - som t.ex. urval sidor från andra dagstidningar och RSS-flöden av webbsajter. Konceptet är skapat av två tyska killar i 25-årsåldern. Jag bläddrade i ett exemplar och konstaterade att det inte var något för mig. Men så var det ju inte heller en tidning gjord för mig och inte heller för den målgrupp jag tillhör! Följ Niiu på Twitter. En klokskap som sades i sammanhanget: Unga människor rör sig, flyttar, reser, jobbar hårt i perioder. Det behövs alltså mycket flexibla abonemang.
  • Juan Señor från konsultföretaget Innovation Media Consulting Group höll ett retoriskt välformulerat och engagerat föredrag om hur branschen måste ta sig ur sin depression som skapade starka reaktioner för och emot. Här hördes floskler som att verksamheten måste ha SOUL (själ) - Sensuous (sensuell med känsla), Omnipresent (på olika plattformar), Unique (vara ensam med) och Light (enligt principen "less is more" och att tiden är konkurrenten). Señor visade många exempel på rubriken "Michael Jackson är död". Han menade att en sådan rubrik inte duger. De flesta vet ju redan.
    Fler sköna citat från Señor:
    - Om dagstidningen: The readers "do not want lipstick on a pig".
    - "There are talibans on both sides". D.v.s. både på print- och digitalsidan finns fanatiker som har onda avsikter angående motståndarlägret.
    - "One kitchen - several restaurants". Se multidesken som ett kök och publiceringsplattformar som olika restauranger som köket servar. I pausen efteråt talade jag med en annan konsult som föredrog analogin bilplattformar på vilken man gör olika bilmodeller. Köksanalogin blir fel eftersom allt från samma kök riskerar att smaka likadant, menade han.
    - "Saturday is the new Sunday". Lördag passar bättre för den omfångsmässigt tjockaste tidningen i veckan.
    - "Paper is the premium. Online is the mass medium". Skapa förutsättningar för att kunna ta bra betalt för tidningen. Online är för alla. Haute couture mot pret a porter så att säga.
    - "News web sites do not work". Va? Vänta nu? "News websites does not work because they do not make money". Ok. Han måste mena tillräckligt med pengar antar jag. Här håller jag INTE med.
    - "You can not close open doors. You need to create a new room in the home". Det som är öppet och flödar på kan man inte stoppa. Skapa egna unika kanaler.
    - "Forget when, where, who - thats mass market. Premium-paying wants to know how, why and whats next?". Fokusera på analys och det som journalistik faktiskt går ut på: att beskriva på vilket sätt, varför och vad som kommer att hända nu.
    - "If all do the same thing - no one is thinking". Gå inte i fållor. Tänk fram er egen väg.
    - "Do not create portals - go to where the people (are on Internet) instead".
    - "The future is design oriented".
    Mitt intryck är att Señor framförallt arbetar med nationella medier.
  • Xavier Verellen, chief commercial officer i De Persgroep i Belgien höll ett passionerat föredrag med mycket polemik mot Señor. De Persgroep gjorde i våras den största investeringen i dagspress i Europa hitills i år genom köpet av holländska gruppen PCM som ger ut flera ledande dagstidningar i Holland. Strategin går ut på att kopiera marknadsledare i Europa. Koncernens största nyhetssajt är en kopia av norska vg.net. Koncernens dagstidningar säljs med kreativaformer av promotion som har inspirerats av Daily Mail i UK. Internet och print hålls separat. "Not a single article (from a newspaper) has been published to a site". "No cross-selling - we have different sales teams". Koncernens dagstidningar ökar i upplaga och omsättning trots ekonomisk kris. Man avvaktar med mobilsajter "eftersom det inte finns någon affär i den kanalen". Verellen markerade på flera punkter en annan uppfattning än Señor:
    - "I do not believe in the newspaper as a magazine"
    - "I do believe that news sites works"
    - "People wants the headline - Jackson is dead".
  • INMAs president Earl Wilkinson avslutade, enligt honom själv traditionsenligt, konferensen med en intressant och detaljerad Outlook för 2010. Wilkonson talade om dagstidningars framtid som hybridmedie. Även 2010 blir tungt ekonomiskt - mycket tungt för branschen speciellt i Amerika och nordeuropa. Wilkinson avslutade med en skön analogi. Dagstidningar har genom sekler talat med skogar. På senare år har vi talat med träden. Nu måste vi tala med löven. För löven talar med varandra.
  • Andra föredrag från Liverpool som kan vara vara av intresse:
    - italienska publicister har enats mot Google AdSense i Premium Publishers Network.
    - TUs VD Anna Serner försöker provocera branschen till marknadsorientering genom exempel (som Diesel) från sin gamla bransch, reklambranschen.
    - Sydafrikanske marknadsledaren Junkmail, ursprungligen en sorts gula tidning, har tvingats helt ändra affärsmodell sedan gratissajten Gumtree (som ägs av Ebay) ändrat spelreglerna. Det har gått bra hitills.
    - Daily Mail ökar antal prenumeranter genom hårt arbete. Det funkar alltså. Hårt arbete menar jag.
    - Theo Blanco, marknadschef på UNT, berättade från podiet i en 7-minutare (som fick bli 10 minuter) om nya bilagor med positiv marginal på mellan 20 och 265%. Gratistdiningen 18 minuter har en marginal på 50%. UNT säljer paket där webben står för 25% av kontakterna.
Konferensens informativa blogg finns här på forum4editors.com.
"It aint shit anymore" skulle kunna vara staden Liverpools payoff. Jag hade förväntat mig en grådaskig håla med fotbollshuliganer och möjligen Beatlesnostalgi. Jag hade fel. Här sjuder det av kreativitet, spektakulär arkitektur och varsamt gjorda renoveringar. Liverpool var europeisk kulturhuvudstad 2008. Här finns Tate, havet, muséer, shopping och, bara någon timme norrut, naturlig frid i Lake district. Liverpool är en vinnare. Idag vann Liverpool FC för övrigt på hemmaplan mot Manchester United med 2-0.
Outlook 2011 kommer att arrangeras i polska Krakow ungefär vi den här tiden nästa år.




fredag, oktober 16, 2009

SF bioannonserar längst "ner" på nyhetssajten - nytta, nöje och affär -

Förra året koordinerade Citygate ett pilotprojekt med mediebyrån Lystra som förmedlar bioannonsering till många dagstidningar. Projektet gick ut på att möjliggöra interaktiva bioannonser på de lokala nyhetssajterna - vi testade på vk.se och unt.se. En idé vi hade var att lägga annonserna längst ned på sajterna på samma sätt som bioannonser ligger nästan längst bak i tidningen.
Projektet fungerade tydligen rtillräckligt bra för kunden. Sedan nyligen finns lokala bioannonser längst ned på vk.se med lokalt utbud i Umeå med egna banners för ett urval av filmer (antagligen de filmer och salonger som behöver lite extra marknadsföring). I banrarna kan man klicka direkt till "köpa biljett" eller "trailer". Annonserna har samma känsla och manér som man är van att se i tidningen - men dom är alltså klickbara.
Nästa steg är att flytta biljettköpet och trailern till bannern. Man skall inte behöva fara iväg till ett nytt fönster, en annan sajt eller en annan domän. Allt skall kunna göras i bannern på nyhetssajten. Då blir nyhetssajten en potentiell handelsplats för snabb och smidig försäljning av tex eventbiljetter eller prylar.




torsdag, oktober 15, 2009

Lokus - ett fighter brand

Sedan några år samlar Citygate ett stort antal mediehus aktiviteter på rubrikmarknaden i dagstidningen och på nätet under ett varumärke, ett brand,: Lokus. I oktobernumret av Harvard Business Review finns en artikel om Lokus. Inte direkt - men indirekt. Artikeln handlar om "fighter brands" som definieras som varumärken som skapas och finns till för att ta tag i en marknad i förändring med en eller flera nya utmanare. I artikeln definieras "fighter brands" av fem huvudparametrar.
1. ska komplettera mediehusets premie-erbjudanden (och inte kannibalisera)
2 .ska kunna mäta sig i konkurrensen
3. ska tjäna pengar
4. ska möta konsumentens behov
5. ska kräva lagom med resurser från organisationen
Just nu förbereder vi tredje ronden i fighten. Vänta ni bara.




lördag, oktober 10, 2009

Annonser som lagervara

En annonsvisning på en tidningssajt kan vara värd allt ifrån något öre upp till kronbelopp. Vad avgör priset?
I många år har jag jobbat mer eller mindre nära säljbolaget Internetsäljarna som är specialiserade på att sälja displayannonser (s.k. banners) på tidningssajter till riksannonsörer och regionala annonsörer - numera framförallt Tidningsnätet. Amerikanska tidningar har nyligen skapat ett liknande paket i QuadrantOne. Jag har genom åren ställt mig frågan om vad som avgör priset. Min erfarenhet säger mig att det inte bara är tillgång och efterfrågan.
En aktuell studie från Media Management Center at North-western University i Chicago erbjuder en rejäl genomlysning av mekanismerna på annonsmarknaden på Internet. Studien som publicerades i mars 2009 heter "Online Ad Networks. Disruption – and Opportunity – for Media Businesses". Rapporten är skriven av f.d. tidningsmän med erfarenhet från webbsälj.
På amerikanska marknaden, liksom i Sverige, har marknaden exploderat av nya annonspaket eller "nätverk". Lagret har ökat ännu mer explosionsartat. I rapportens sammanfattning listas vad publishers bör tänka på. Jag tror dessa rader är mycket tänkvärda för svenska tidningsutgivare:
  • "Devote staff time and technology investment to tracking and optimizing your advertising revenue and your use of networks;
  • Pay more attention to your ad inventory, understanding which ad positions are worth the most and which ones you should sell yourself rather than turn them over to a network;
  • Understand your core advertisers – and serve them better than the networks can. You’ll generate higher prices selling ads directly than by relying on networks, and you may have opportunities to help them (and your business) by creating networks of your own;
  • Consider partnerships that leverage complementary strengths, such as the Yahoo!-newspaper partnership that promises to generate new revenue for both Yahoo! and the hundreds of participating newspapers."
Amerikanska IAB har givit ut en rapport med liknande slutsatser.