onsdag, augusti 11, 2004

Öppna nyhetstipsintaget med hjälp av webben och communities

Nyhetstips från allmänheten får väl alla tidningar - via brev, telefonsamtal, e-post, SMS och MMS. Internet möjliggör att tipsen kan bli allmänt tillgängliga genom att helt enkelt låta publicera tipsen så fort dom kommer in. Pröva t.ex. Goskokie.com (Skokie är en förort till Chicago) - en community specialiserad på superlokala nyheter med devisen "news for the people, by the people" eller pröva Freecycle.org - en community fokuserad på lokala nyheter med devisen "changing the world one gift at a time". Med "gift" menar man gåvor i form av nyhetstips antar jag. Medieformen kallas "hyperlokala medborgarmedier". Något för ledande lokala nyhetsaktörer? En rapport om företelsen hittar du här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är så intressant. När man tittar på fenomenet, alltså att de som vi inom dagspressen traditionellt kallar "läsarna" faktiskt kan fylla en hel sajt med läsvärda nyheter på egen hand, kan man ju undra varför vi (medieföretagen) ska göra nyhetssajter över huvud taget.
Själv tror jag att svaret till viss del ligger i journalistiken. Journalisterna på nätet måste vara bättre, det måste finnas mer information, mer bakgrundsmaterial, mer bilder. Journalisterna måste kunna sätta sin kvalitetsstämpel på det de skriver.
Att rapportera är inte svårt. Vi svämmar över av rapportering. Att vara ett seende öga som bara registrerar det som händer är enkelt, och är det bara sådant vi ska ägna oss åt så finns det tusen miljoner "Goskokies" som kan göra det lika bra - och som kommer att göra det, det är jag säker på. Det som är svårt är att göra journalistik som går djupare än rapporteringen. Klarar vi det?
/Anna Lindberg, webbchef på Corren.se
Kolla in http://www.ojr.org/ojr/page_one/ Online Journalism Review och The Future of News - hur intressant som helst.

Niklas Jonason sa...

Varför inte göra både och! Alltså både "medborgarmedie" och "publicistisk urvalsaktör". Eftersom så många vill läsa Corren's kanaler så verkar ni klara uppdraget utmärkt. Det är en möjlighet att komplettera verksamheten och ÄVEN bli ett medbogarmedie - kanske under en ny titel om det skulle vara nödfvändigt.
Niklas Jonason

Anonym sa...

Anna igen: absolut. Jag tror att vi ska vara både och. idag finns det få nyhetssajter som vågar vara interaktiva på riktigt, där läsarna inte bara erbjuds diskutera redan givna ämnen utan faktiskt också bestämma urvalet av nyheter, komma med egna nyheter, kommentera dem osv. Men jag tror ändå att journalistiken måste förbättras. I längden kan vi inte komma med vårt slitna trovärdighetsargument när "the blogosphere" visar att det inte alls bara är journalisterna som är trovärdiga. tvärtom, traditionella medier är inte alltid förknippade med trovärdighet. En mer aktiv, mer genomgripande och mer lyhörd journalistik är nödvändig i längden.
För att citera Jeff Jarvis, amerikansk journalist och Internet-profil: "It is our turn to open the shades, to reveal our process and prejudice, to engage in the conversation, to join in the community -- to be transparent. Shouldn't we, of all people and professions, be the most transparent?" ("We" syftar på journalister) (citat från Online Journalism Review)

Soulman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.