söndag, oktober 28, 2007

Vårens köpfest av bannersystem

Under några få månader mellan april och juli annonserades ett antal stora affärer kring leverantörer av bannerannonsystem som tyder på att många samtidigt drabbats av samma insikt:
  • Google vill köpa DoubleClick för 3,1 miljard dollar - affären måste avvakta beslut av amerikanska myndigheter som utreder risker med "virtual privacy time bomb" med DoubleClick i händerna på Google.
  • Yahoo köpte ut resten (80%) av RightMedia för 680 miljoner dollar.
  • Microsoft köpte aQuantive för 6 miljarder dollar (Microsofts största uppköp någonsin).
  • Den globala medierådgivargiganten WPP köpte 24/7 RealMedia för 649 miljoner dollar. WPP äger RI, Research International, som här hemma inkluderar varumärken som SIFO, TS och Orvesto. I Sverige använder de flesta tidningssajterna RI som leverantör av trfaikmätningar sedan några år - en frustrerande resa faktiskt (men det är en annan historia). Systemet bakom RIs trafikmätningar är, i alla fall, RealMedias Insight XE!
  • AOL köpte Tacoda för 275 miljoner dollar. Huvudägaren och grundaren till Tacoda; Dave Morgan, stod på talarlistan för Citygate Forum i våras men ersattes eftersom han antagligen var hos AOL och skissade på affären (lyssna på Tacodas esättare Paul Goad här). Morgan är också grundare till RealMedia ovan (som under delar av 2001 "lånade" Citygates dåvarande dotterbolag Internetsäljarn en tid).

Internets "stora fyra" (Google, Microsoft, Yahoo och AOL) har alltså tillsammans skaffat ägande till marknadens dominerande aktörer för annonshantering. Det finns några till (t.ex. tyska AdTech, eller israeliska Adtoma) och man kan också köra open source - men affärerna är ändå fascinerande. Google erbjuder sedan en tid (utan DoubleClick än så länge) redan banners i sitt AdSenseprogram. DoubleClick är en viktig leverantör till amerikanska dagstidningssajter.

WPP blev en udda fågel i raden av övriga köpare. I Sverige innebär affären en intressant ny blandning av roller för WPPs RI som både levererar annonssystem och reviderande mätsystem.

Jokern i spelet som de fyra stora vill åt är riktad ("targeted") Internetannonsering. Om det går som de hoppas riskerar medieförmedlare att förlora intäktsandelar (vilket nog är skälet för WPP att köpa 24/7 RealMedia).

1 kommentar:

Anonym sa...

AOL köpte i somras en del av AdTech:

http://www.bigmouthmedia.com/live/articles/aol-acquires-adtech.asp/3766/