- E-handelns försäljning beräknas uppgå till knappt 14,7 miljarder år 2007 och därmed utgöra cirka 3 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln.
- De svenska e-handelsföretagens försäljning steg under årets tredje kvartal med 20,3 procent. Tillväxten utgör en utvecklingstakt tre gånger så stark som den i traditionell detaljhandel.
- Den extremt starka tillväxttakten från tidigare år tycks dock ha mattats av något under 2007, vilket sannolikt förklaras av en allt mer mogen bransch.
- Av företagen bedömer 71 procent att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret och 73 procent av konsumenterna menar att de under samma period kommer att fortsätta att handla varor via internet.
- En väl fungerande hemsida och utökat utbud prioriteras hos företagen för att öka försäljningen. Seriös framtoning viktigast när konsumenterna väljer e-handelssajt.
- Böcker är fortfarande den vanligaste e-handelsprodukten. Topplistan : 1. Böcker/tidningar 2. CD/DVD3. Kläder 4. Datorer/datortillbehör 5. Hemelektronik 6. Glasögon/linser 7. Dataspel 8. Hemtextil/inredningsartiklar 9. Sport- eller fritidsartiklar 10. Kosmetika.
- Enligt Internet World som har läst hela rapporten är man mest positiva i norra mellansverige där nästan 80 procent säger sig vilja handla på nätet och fortsätter "Men få vill lägga stora summor på nätshoppingen. Det vanligaste köpbeloppet är 200-500 kronor, och bara 16 procent uppger att deras senaste nätköp översteg 2000 kronor."
Sony’s CES 2025 press conference: How to watch
1 timme sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar