lördag, mars 08, 2008

Nya sätt att annonsera på nyhetssajter landet runt

Nyheter inom annonsering på nyhetssajter landet runt:
  • Allehanda.se erbjuder entimmesannonsering på startsidan från norska Adicate (högerspalt: "Annonsera HÄR! Från 10 :- i timmen"). Annonsören skapar och betalar annonsen själv online. Men varför erbjuder inte normännen möjligheten att annonsera mer än en timma, en förmiddag, en dag, en vecka....? Adicate säljer plats på nätverk av sajter - flera andra som t.ex. NA har testat Adicate. På en vecka kan Adicate erbjuda 502 355 exponeringar sägs det. Adicate delar intäkten med tidningen.

  • unt.se testas WFun - här läggs fokus på möjligheten att skapa interaktivitet i banners (i Flashformat). Användaren länkas inte bort. Interaktiviten ligger i själva annonsen. Det kan handla om frågor, tävling eller spel som pussel. Ateljén få ett standardiserat vertyg uppbyggt av mallar för att skapa annonserna. WFun tänker sig ta betalt av tidningen per skapad annons.
  • vk.se i högerspalt finns "Företagskontakten" där företagare på ett enkelt sätt själva kan lägga in och betala radannonser som läggs under rubriken (alltså inte banner som ovan). Här köper man er dag (ca. 200 kr) eller vecka (ca. 1000 kr) eller på närasajter.
  • st.nu - återigen i högerspalt på första skärm syns en fyrkantig banner för Birsta köpcentrum. Klickar man på bannern öppnas en bild av samlingsannons. Lite längre ned finns en liknande med titeln Downtown som är ett butikskvarter i Sundsvall City. Handlarna i dessa båda köpcenters kan uppdatera sina budskap i små annonserna med hjälp av "webbdisplay" - ett verktyg som ST själva har tagit fram. Prissättningn sätts i avtal.

En observation: Samtliga koncept är från norr om huvudstan!



1 kommentar:

Jörgen Bengtsson sa...

Du kan även lägga till UNT.se:s "Fråga experten" till din lista. Det är ett bra exempel på hur webbens interaktiva möjligheter utnyttjas för annonsering.

Lägg också till Correns annonslösning för konferensanläggningar på sidan www.corren.se/annons/konferens.
Här har vi utnyttjat en mashup-lösning med Google maps för att visa upp konferensanläggningarna på en karta.