lördag, november 14, 2009

Hur går det för mediehusens kunder?

Som alla vet är inte samhällsekonomin den bästa just nu. Men hur går det egentligen för mediehusens trogna lokala annonsörer? PAR har sammanställt topp- och bottenlistor för 2008/2009. Här kommer några exempel:
  • Sämst avkastning på eget kapital har branscherna: skohandel 2,3%, mc-handel 3,6%, klädhandel 3,7%, glashandel 3,8%, bokhandel 4,2%, möbelhandel 4,2%, , resebyråer 4,5% och tv- och radiohandlare 4,7%.
  • Bäst avkastning på eget kapital har branscherna: advokatbyråer 20% samt öppen hälso- och sjukvård med 19,1%.
  • Lägst tillväxt har branscherna tv och radiohandel -2% och skohandel -1%. Nolltillväxt har en rad branscher som bokhandel, optiker, möbelhandel, el-handel, klädhandel, bilhandel och däckservice.
  • Högst tillväxt har fasad- och snickeri!
Bilhandeln hamnar på 95:e plats (5:a från slutet där mc-handlare hamnar sist). Högst totalranking får advokater.

Det finns 285 000 aktiebolag med bokslutsuppgifter för 2008 i PARs register. Av dessa har 165 000 en nettomsättning på över 1 miljon kr. De 100 branscherna på PARs ranking innefattar 136 000 bolag.





Inga kommentarer: