lördag, november 14, 2009

Idéer för Lokus?

  • Vi lever i ett konsumtionsamhälle. Sannolikt har din granne allt du behöver. Varför inte låna eller hyra grejerna du behöver av grannen? Det är konceptet för Neighborgoods.net. "Alfa-lanseringen" skedde nyligen i södra Kalifornien. Påminner lite om svenska tjänsten Grannar men är mer inriktad på prylar.
  • Intelligent sök bland CVs och i CRM-databas säger sig jobbsajten Monster kunna erbjuda inom kort. Det sägs att en skicklig rektyterare kan bedömma en cv på 90 sekunder. Nu kan Monster bedöma om en cv är intressant (fast med automatik) till en hastighet av 15 miljoner cv:s per sekund tack vare s.k. "konceptuellt sök".
  • Amerikanska tridningskoncernen Scripps samarbetar med how-to-videosajten 5min.com.
  • På amerikanska radiostationer förekommer "radio classifieds" - ungefär som att Lokusannonser läses upp i radio Rix.
  • Dagstidningen Orange County Register har utvecklat självservice för annonsörer - både privata och företag. Tidningen beräknar att 30% av alla annonsering kommer att genereras genom självservice 2012 (idag 0,2%). Vid framtagningen har hela tidningens personal medverkat och testat bokningssystemet. När systemet lanserades deltog alla anställda och bokade egna annonser. Tidningens personal har visitkort med koder för gratisannonsering. Mest tryck på bokningen är det kring middagstid till tidig eftermiddag, Tre personer arbetar heltid från 8 till 18 med support.
  • Baaam.it - I Italien har en köpochsäljssajt lanserats som har som idé att garantera att inte bedrägeri förekommer. Detta sker genom escrow-konto. Professionella säljare kan köpa abonnemang till sajten för kring 100 € per år.
  • I USA och England är prisinfo på bostadssajter som en sort skvallerfaktor en ny fluga. I mars 2008 lanserades Zoopla i England och har snabbt kommit upp i över 1 miljon unika per månad och blir därmed 3 eller 4:a på marknaden. Zoopla har köptr flera andra bostadssajter för att öka på tillväxten. Alla skall bli "powered bya Zoopla". Störst i england på området är Rightmove.
Idéerna är hämtade ur två av höstens nyhetsbrev Classified Intelligence Report från aimgroup.






Inga kommentarer: