söndag, september 18, 2005

Hur etablerade svenska medier missuppfattat bloggen och dess möjligheter

Journalistikforskaren från JMK, Mark Comerford, som var med och fick igång aftonbladet.se på 1990-talet, lär på ett föredrag förra veckan i Sydafrika ha sagt att Bloggar egentligen bara är content management system. Det har han rätt i. Bloggar gör publicering lätttillgängligt och näst intill gratis för vem som helst. Många etablerade medier har missupfattat detta och kallar vanliga krönikor och spalter med kommenteringsmöjlighet för bloggar.
Mediernas uppgift tycker jag är att lyfta fram rösterna i samhället. Bloggar är röster. Dessutom är det en skala som Steve Outing på ett utmärkt sett redovisar i sina 11 lager i artikeln som jag redan tipsat om på denna sajt. Låt mig göra det igen och bjuda på en översättning till svenska av de 11 lagren:
Steve Outings ”11 lager av medborgarjournalistik”
1.1. Öppna för publika kommentarer
2.2. Medborgaren skapar stödmaterial
3.3. ”Open source” journalistik
4.4. Blogforum för medborgare
5.5. Öka medborgarens insyn i redaktionsarbetet genom transparensblogg
6.6. En fristående sajt för medborgarjournalistik: Den redigerade versionen
7.7. En fristående sajt för medborgarjournalistik: Den oredigerade versionen
8.8. Medborgarjournalistik i tryck
9.9. Hybriden: Professionell journalistik och medborgarjournalistik
10.10. Symbios: Professionell journalistik och medborgarjournalistik
11.11. Wikijournalistik: När läsarna är journalister

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mark Comerford sa...

Kul att du uppmärksammade det! Jag sade mycket mer än så naturligtvis, men poängen var (är) att det är en vilsledande diskussion (är bloggande journalistik) - det är innehållet som avgör inte leveranssystem.
/Mark