fredag, september 30, 2005

Utveckla och blanda andras sajter och skapa ny tjänst

I Amerika förekommer enligt The Economist en ny föreetelse som kallas "mash-up". Begreppet "mash-up" kommer från musiken och refererar till musik i vilken rösten från en låt blandas med musiken från en annan låt i en annan gengre. Några exempel på mash-ups på webben:


Samtliga dessa exempel har skapats av oberoende (amerikanska) programmerare som med tillgänglig sajter har skapat en ny tjänst. Google och andra liknande jättar säger sig vara positiva till företeelsen (se t.ex. här, här eller här). I aprilnumret av tidningen Business 2.0 listades företag som har skapats genoom gratis tillgänglig data från företag som Amazon, Ebay och Google. Några exempel:

  • Liveplasma.com erbjuder visuell sök på musik och film i Amazon.com.
  • Scoutpal.com erbjuder bokköpare att kolla bokpriser på Amazon via mobilen.
  • Bonfiremedia.com erbjuder en mobil version av Ebay.
  • Touchgraph.com är en Googlebläddrare som visar Google-träffar som en karta av kopplade webbsidor.
  • a9.com är Amazons sökmotor som visar resultat från många databaser i en lista däribland Google.

På detta sätt hoppas de stora globala aktörerna binda upp världens programmeringsbegåvningar och stärks ytterligare. Vad har detta för konsekvenser för oss här hemma? Jo: Vi på Citygate har valt att köpa kartvisningar från Cartesia. Skall vi välja Googles kartfunktion istället eller tyska map24.com? Båda är gratis men konkurerar med annonsörer på samma karta.

söndag, september 25, 2005

Några goda exempel

På Citygate arbetar vi med att utveckla landsortstidningar på nätet. För detta ändamål har vi tillsammans med snart 50 dagstidningar skapat Lokus och Marknadsplatsen. Bland dessa 50 tidningar finns alltid goda exempel. Här är några aktuella exempel som vi säkert kommer att se på fler tidningar:
  • www.sn.se erbjuds bilhandlare ständig närvaro på Marknadsplatsen och i Lokus. I paketet som hitills 11 handlare har köpt ingår visning av bilobjekt med bild (genom samarbete med BytBil som Citygate möjliggör). I högerspalten på SNs startsida samt på SNs Marknadsplats ses en banner där handlarnas objekt får tiläggsexponering just nu. I tillägstjänsten ingår även visning av handlarens logga och visning av platsen för handlarens visningshall på karta
  • www.corren.se syns annonsörer slumpvis ur Marknadssplatsen under samtliga artikeltexter som t.ex. så här. Exemplet visar hur ständig närvaro lyfta från Maerknadsplatsen till hela sajten. Precis som exemplet med www.sn.se ovan.
  • www.sydsvenskan.se samlas temaannonser under en speciell vinjett på Marknadsplatsen. Letar jag efter någon som kan utföra takarbeten t.ex. så finns det flera att välja mellan här.
  • sydsvenskan.se/jobb/ kan man just nu söka en tjänst på Sydsvenskan som utesäljare. För att söka jobbet måste kandidater gå igenom verktyget Klaffa. Klaffa sorterar och hjälper arbetsgivare att välja ut de mest lämpade kandidaterna utifrån en funktionell kompetensprofil. Klaffa är utvecklad i ett samarbete mellan Sydsvenskan, GP och Citygate.

söndag, september 18, 2005

Hur etablerade svenska medier missuppfattat bloggen och dess möjligheter

Journalistikforskaren från JMK, Mark Comerford, som var med och fick igång aftonbladet.se på 1990-talet, lär på ett föredrag förra veckan i Sydafrika ha sagt att Bloggar egentligen bara är content management system. Det har han rätt i. Bloggar gör publicering lätttillgängligt och näst intill gratis för vem som helst. Många etablerade medier har missupfattat detta och kallar vanliga krönikor och spalter med kommenteringsmöjlighet för bloggar.
Mediernas uppgift tycker jag är att lyfta fram rösterna i samhället. Bloggar är röster. Dessutom är det en skala som Steve Outing på ett utmärkt sett redovisar i sina 11 lager i artikeln som jag redan tipsat om på denna sajt. Låt mig göra det igen och bjuda på en översättning till svenska av de 11 lagren:
Steve Outings ”11 lager av medborgarjournalistik”
1.1. Öppna för publika kommentarer
2.2. Medborgaren skapar stödmaterial
3.3. ”Open source” journalistik
4.4. Blogforum för medborgare
5.5. Öka medborgarens insyn i redaktionsarbetet genom transparensblogg
6.6. En fristående sajt för medborgarjournalistik: Den redigerade versionen
7.7. En fristående sajt för medborgarjournalistik: Den oredigerade versionen
8.8. Medborgarjournalistik i tryck
9.9. Hybriden: Professionell journalistik och medborgarjournalistik
10.10. Symbios: Professionell journalistik och medborgarjournalistik
11.11. Wikijournalistik: När läsarna är journalister

Variationer av Lokal TV

Audiovisuella mediepresantationsformer finns nu tillgängliga för tidningsutgivare. Visst sänder en del radio som t.ex. genom lokala Radio Rix-stationer och visst har en del har provat lokal-tv genom åren som t.ex. VLT och Smålandsposten. Det nya är att nu behövs inga tillstånd eller partnerskap om utgivaren vill höras och synas. På nätet kan vem som helst sända. Några exempel:
- Falukuriren lägger ut pipnyheter. "Här är de senaste nyheterna från Dalarnas Tidningar" - 12 gånger varje vardag. Andra tidningar som sänder pipnyheteri radio är ST (4 gånger varje vardag),
- Delaware online lägger ut gratis tv-kortsändningar i webbformat kl 10 och kl 15. Ett ankare presenterar lokala nyheter i punktform på sajten blandad med reklam-tv. Läs mer i tidigare inlägg.
- Nordjyske på norra Jylland sänder 24 Nordjyske - lokal betal-tv i kabel-tv-näten och på webben. På nätet kostar det 300 kr per år för konsumenten att se 24Nordjyske och i kabeltv-nätet betalar kabel-tvföreningar 10 kr per tittare. Några gånger per dag uppdateras ett 20 minuters-sjok med nyheter, reklam, väder och ett featureinslag. Jag hade förmånen att besöka medieföretaget NordJyske för någon vecka sedan och imponerades speciellt av den redaktionella initiativkraften i Danmark. Den tycks saknas i vårt land. Norrköpings Tidningar planerar att hösten 2006 starta NT24 i ett snarlikt koncept: "Tv när Du har tid". NT kommer förutom betalintäkterna att satsa hårt på bra lokalt producerad reklam-tv. Redan idag tjänar NT pengar som tv-produktionsbolag för kommun, landsting och företag.
Hjälp mig - finns det fler bra exempel på lokal radio och tv från dagspress?

Tidningssajten i Sony PSP

Nyligen lanserade Sony PSP - en portabel Playstation. I marknadsföringen presenteras PSPn som en apparat för spel, video, musik och foto. Det talas inte teknik och förkortningar, men faktum är att apparaten har trådlöst nätverk (WLAN) och en bläddrare för webben. Med en prislapp på ca. 2500 kr blir PSPn kanske det billigaste sättet att komma åt webben i ett hushåll just nu (lägg till kostnaden för bredband och en WLAN router). Skärmen är betydligt mindre än en normal datorskärm men å andra sidan långt större än skärmen på en mobiltelefon.
Norska tidningen Dagbladet har skapat en version av dagbladet.no för PSP. Den passar enligt Dagbladet för att läsa nyheter. En speciell version, som bygger på tidningens mobilportal, finns tillgänglig som är anpassad till PSP-skärmens storlek. Håll ögonen öppna. Om PSPn blir en konsumentframgång kanske även din sajt skall finnas där.

Mellanlagringen vägen till media när Du har tid?

Den senaste veckan har DN haft artiklar om både digital tv och DAB (Digital Audio Broadcast), d.v.s. digital radio. I någon av artiklarna svepte en kommentar förbi som fastnade i mitt bakhuvud. Någon konstaterade att "mallanlagring" av medier på Internet blir en viktig framtida distributionsform för radio. Flera intervjuade personer i artiklarna är inne på att strömmande radio på webben och podcasting, d.v.s. mellanlagring av radioprogram på webben, har gjort DAB ointressant. Mellanlagring gör att konsumenter kan prenumerara på program och medier. Genom mellanlagringen skickas filer vidare till PC, mobil eller PDA för att konsumeras när det passar. Det kan gälla tv- eller radioprogram eller varför inte min morgontidning. Även formatet RSS (Rich Site Summary eller Really Simple Syndication - ett data format i XML) kan man se som en form av mellanlagring. Att prenumerera på en fil blir som "mellanlagring med push" för er som minns push-vågen i slutet på 1990-talet.
Ordet mellanlagring finns som ett nyckelord i upphovsrättssammanhang. Jag har bestämt för mig att gällande kollektivavtal mellan TU och Journalistförbundet har begränsningar för mellanlagring hos annan part. Hittar tidningen en distributör för mellanlagring med push så sätter avtalet stopp. Ivarjefall idag. Mer om detta i framtiden.

måndag, september 12, 2005

Evenemang världen över värda att överväga

Vilka evenemang världen över är värda att överväga om man har tid och pengar samt stort intresse för att utveckla mediekanaler i mediehus? Här är några tips:
- Apparater på IFA i Berlin 1-9 september (vartannat år).
- TV på IBC The World of Content i Amsterdam 8-12 sept. Europas största tv-mässa. Kolla t.ex. videoinslagen från årets mässa. Den amerikanske motsvarigheten heter NAB och är på våren i Las Vegas.
- Tjänster för mobilen på Mobile Content World i London den 13-15 september (satsa på nästa år).
- Teknikinriktade Internetdagarna i Stockholm den 24-25 oktober.
- Arrangemang om nätannonsmarknaden "Ad:Tech - Media, Marketing, Technology" i New York 7-9 november.
- Återuppfödda Sime - Scandinavian Interactive Media Event den 9-10 november i Stockholm. Bra talare.
- Hur dagstidningar blir mediehus IFRA-WAN Beyond the Printed Word i Madrid den 9-10 november.
- Bloggforum i Stockholm den 19 november.
- 3 dagar med fokus på lokala interaktiva medier: Kelsey Group "ILM:05 Interactive Local Media" i Reston i USA.
- The Poynter Institute tycks arrangera bra seminarier i ämnet. T.ex.: "What’s Next for Online: Seminar for Senior-Level Executives" den 1-3 december 1-3 i St. Petersburg, i Florida. För andra arr hos Poynter besök http://www.poynter.org/seminar.
- Apparater på Cebit i Hannover 9-15 mars 2006
- Hur dagstidningar blir mediehus på konferensen Interactive Media någonstans i USA nästa år i Juni. Se Editor and Publishers kalendarie.

Fler tips välkomnas.

lördag, september 03, 2005

Lokaltidningarnas konkurrenter på nätet - vilka är dom?

Det sägs att nätet fylls av allt fler lokala kvalificerade tjänster och annonsörer. Månadens nummer av IDGs månadsmagasin InternetWorld har en stor artikel på temat där bland annat undertecknad är intervjuad (artikeln ligger inte på deras sajt - den kostar några tusenlappar att få som länk eller PDF). De länkar som föreslås är till tidningssajternas fördel. Förutom tidningar nämns bara några nationella aktörer med lokala tjänster som Eniro, Blocket och Google och Dina grannar.
Det finns många fler exempel på lokala aktörer som InternetWorld missar och som borde inspirera tidningsajterna:

  • Gavle.cc lär enligt ett rykte omsätta 2 miljoner kr förra året och ge 600 000 kr i resultat. Sajten liknar 90-talets portaler kompletterat med ett lokalt fokus. Gavle.cc är en av 20 stadsportaler i ett nätverk som koordineras av ett företag i Uppsala.; Svenska Internetportaler AB (SVIP). I cc-portalerna finns t.ex. ett företagsregister.
  • Kalmar.nu verkar ingå i ett liknande nätverk som exemplet ovan. Finns även i t.ex. Falun, Sundsvall, Luleå och Örebro. Men Falu-Kuriren har knipit adressen Falun.nu,
  • Grannarna.se är en ny superlokal privatannonssajt fokuserad på Stockholmsområdet. Här blir stadsdelar egna annonsmarknader. En praktisk kartfunktion hjälper mig att finna sånt jag kan köpa begagnat i kvarteret?
  • I Småland finns Finnveden.nu. "Gratis nyheter både på webben och på papper". Finnveden Nu delas även ut som gratis veckotidning.
  • Kringelstan.se är en rijtigt lokal portal för Södertälje.
  • Sverigesurfen.
  • Ett tips kom in från Tobias genom kommenteraren nedan: Sverigesjerusalem.com. Har skummat den och tycker den är värd en titt. Kan tänka mig att den kompletterar Jönköpings-Posten.
  • Ytterligare exempel är communities som växer från ett lokal anknytning t.ex. Glife.se som växer från utelivet kring Stureplan i Stockhom eller LunarStorm. Lunar anser jag egentligen inte håller samma höga klass som sitt rykte. Men visst kan jag söka upp människor som bor i min kommun på Lunar (men inte "närmare" än så). Andra communities är stallet.se, hamsterpaj.net (en av min sons favoriter), playahead.com eller frispråkiga Helgon.net.
  • Jnytt.se

Finns det fler värda att nämna tycker ni?