torsdag, maj 24, 2007
CareerBuilder bygger på eget varumärke i Sverige?
I tidigare inlägg har jag tagit upp den ledande amerikanska jobbsajten CareerBuilders köp av svenska Jobbguiden. CareerBuilder har enligt Classified Intelligence insett att dom måste följa Monster till Europa eftersom konkurrentens största tillväxt sker där. Därför är CareerBuilers ambition nu att gå om Monster även i Europa. För att åstadkomma detta har CareerBuilder nyligen skrivit avtal om att ersätta Monster som MSNs partner inom jobb i 10 till 14 europeiska länder - däribland Sverige. Dealen har gjorts i ett avtal där MSN även går in i ett delägarskap på 4% i CareerBuilder (som ägs av bland annat tidningskoncernerna Gannett och Tribune). Jag tycker att detta är ett intressant exempel på att vår marknad i framtiden i ökande grad blir intressant för amerikanska aktörer som gör globala uppgörelser utifrån sin position på (den jättelika) hemmamarknaden. I tidningen Metro, som är partner till Jobbguiden, kan man nu se CareerBuilders varumärke just intill Jobbguidens egen logga. Det skall bli intressant att följa vilket varumörke man väljer att framhäva framöver när Jobbguiden/CareerBuilder ersätter Monster på msn.se.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar